*Nettavisen* Nyheter.

Vekten kan lure deg

Foto: SCANPIX

Opp eller ned i vekt? Ikke alltid like godt å vite.

(SIDE2): Det er andre ting du heller burde sette din lit til enn badevekten. Spesielt gjelder dette om du nylig har begynt å trene.

LES MER OM HELSE OG TRENING HER

Muskler veier nemlig mer enn fett, og selv om vekten kanskje viser mer så kan du i realiteten ha blitt både smalere, strammere og sunnere siden forrige veiing. Vekten tar ikke hensyn til hvordan du ser ut eller hva det er som tynger. Aftonbladet.se lister derfor alternative måter å måle vekttapet på:

Prøv gamle klær
Ingenting er mer motiverende enn en bukse som henger i baken. Plagg som tidligere var stramme eller for små er en fin indikator på fremgangen din.

Ta mål!
Ta frem målebåndet og mål lår, midjemål, brystmål og så videre og sammenlikn uke for uke.

Gå til legen
Ta en helsesjekk og mål blodtrykk, kolesterol, kondisjon og så videre. Ofte kommer helsebringende effekter i første rekke, deretter synlig vekttap. Flere treningssentre har også slike sjekker der du kan få vite fettprosent, muskelmasse og en rekke andre verdier som kan være nyttig å vite og følge med på.

Se deg i speilet
Kanskje står vekten på stedet hvil og klærne er like trange. Men likevel er kroppen forandret. Former og muskler forandrer seg med trening og kosthold, og du kjenner kroppen din bedre enn noen andre.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.