RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Velg sunne dressinger

Foto: Lien, Kyrre (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Du kan enkelt lage sunnere salatdressinger i sommer og spare kalorier.

(SIDE2): Butikkhyllene bugner over av ferdigdressinger, og om sommeren er det muligens enda lettere enn resten av året og bare sprute på de ferdiglagde versjonene over sommermaten.

Men da har du ikke kontroll over hva du får i deg.

- Lager du dressingene selv kan du bestemme selv hva du vil ha i. Du kan enkelt bare presse litt lime eller sitron over en nylaget salat – variasjonen er stor. Det er opptil hver enkelt hvor lettvint man vil ha det. Lett rømme og sitron er også en annen enkel måte. Eller du kan presse appelsin, som er godt, sunt og full av C-vitaminer, over en salat. Det er mange enkle måter å lage dressing på, sier informasjonssjef Britt Kåsin ved frukt.no til Side2.

Stor forskjell
Vi har tidligere laget en oversikt over kaloriinnholdet i noen av kjøpedressingene.

- En god dressing på salaten kan heve smaken, men også gi den mer kalorier enn du ønsker hvis du ikke er bevisst på mengden du bruker eller hvilken type dressing du velger, uttalte ernæringsfysiolog Hanne Hennig Rustad i Opplysningskontoret for meieriprodukter til Side2 i den forbindelse.

FÅ FULL OVERSIKT: Den feteste dressingen

Hvilken rømme?
Du kan også tenke over hva slags type rømmeprodukt du bør velge for å få i deg minst fett når du lager dressingen selv. Kesam mager, rømmekolle, Crème Fraîche og matyoghurt er bare noen av typene som finnes i butikkene.

Men hva er forskjellen, og er det egentlig like bra og så mye lettere som vi tror? Side2 har tidligere sjekket innholdet i de ulike typene og det er store forskjeller på kaloriinnholdet.

- Velger du de magreste meieriproduktene får du i deg mindre fett, men like mye vitaminer og mineraler.

FÅ OVERSIKT OG LES MER: Hva bør du velge?

Her er noen dressingoppskrifter fra frukt. no:

- Vi blir stadig gladere i å lage og spise salater, spørsmål om hvordan man lager enkle dressinger øker også, sier Kåsin.

Appelsindressing:
2 stk. skrelte appelsin 3 dl appelsinjuice ½ stk. rød chili 2 dl valnøttolje salt og pepper 2 blad frisk basilikum.

Fremgangsmåte: Bruk en kjøkkenmaskin eller stavmikser til å blande dressingen. Kjør appelsinene til en fin masse og sped med de andre ingrediensene.

Samme fremgangsmåte brukes på andre fruktdressinger. Moden mango og pære egner seg veldig godt til dressinger. Bruk en spiseskje sitron for å få fargen til å holde seg best mulig.

Hvitløksdressing:
2 ss vineddik 1 båt presset hvitløk ca. ½ ts salt ca. ¼ ts pepper.
Fremgangsmåte: Alt ristes/blandes godt.

Syrlig dressing med paprika
2 ss sitronsaft 2 ss vineddik 2 dl olivenolje 1 ts salt litt hvit pepper 1 ts worchestershiresaus ½ ts paprikapulver 1 båt presset hvitløk

Fremgangsmåte: Alt ristes godt.

Avocado salatdressing:
2 stk. modne avocado saften av 1 stk. sitron 1 ss majones 1 ts revet løk 2 dl god olje ½ dl hvitvinseddik salt og nykvernet pepper etter smak
Fremgangsmåte: Mos avocadoene med en gaffel. Tilsett sitronsaft, majones, løk og pepper og rør til en glatt masse. Bland olje og hvitvinseddik og rør dette sammen med avocadoblandingen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere