Gå til sidens hovedinnhold

– Velkommen etter, SV!

Gågateforslaget til SV møter motbør.

GRÜNERLØKKA: Nestleder i bydelsutvalget, Ulf Granli, synes det er fortjenstfullt at debatten om gågate reises, men liker ikke at SV skal fjerne alle parkeringsplassene langs hele Markveien.

Miljøtiltak

Granli har regnet ut at SV-forslaget vil innebære at 300 parkeringsplasser langs Markveien fra Ankerbrua til Øvre Foss i så fall må forsvinne. Han er negativ til å fjerne bilene, men positiv til å gjøre nedre del av Markveien til en miljøprioritert gågate.

– Men å lage gågate fra Grüners gate til Sannergata må være en dårlig spøk. Det blir verdens eneste gågate uten butikker. Det lille som er av næringsliv vil bli skadelidende, tror Granli.

Les også: Vil ha gågate i Markveien

Likevel er han positiv til å gjøre endringer i nedre del av Markveien. Han sitter på plantegninger fra 90-tallet hvor kommunen planla miljøprioritert gågate. I bladet til Grünerløkka Næringsråd fra 1999 var planene omtalt under tittelen «Morgendagens Grünerløkka».

– Velkommen etter, må jeg si til SV. Planene er alt laget og vedtatt av bystyret. Næringslivet brukte mye krefter på det, sier han.

Hvorfor er det ikke skjedd noe?

– Jeg purret det opp for noen år siden, og fikk til svar at det manglet penger. Likevel mener jeg vi bør støtte oss til den planen som alt er laget, istedet for å starte helt på nytt, sier BU-nestlederen.

Den planen går ut på å snevre inn gateløpet. Lage et bredt fortau for gående og syklister på ene siden, og parkeringslommer for biler på andre siden. Fortauet blir beplanta.

– Dette er noe næringslivet selv ønsker seg, påpeker Granli.

Tjener rått

Hva angår miljøeffekten av SV-forslaget, mener Granli at partiet er på «bærtur».

– De blir neppe populære blant folk ved å fjerne 300 parkeringsplasser. Bilene blir jo ikke borte. Trafikken forskyver seg bare til sidegatene. Det fins jo ikke noe sted i byen hvor det er så få biler per innbygger som på Grünerløkka, påpeker Granli.

Han synes forslaget bærer preg av at SV vil være den «flinkeste miljøgutten» i klassen. Å fjerne bilene i én bestemt gate, har han liten tro på.

– SV sitter i regjering og tjener grovt på fossilt drivstoff. Det er hykleri å si at vi ikke skal kjøre bil, mens vi samtidig bader i penger. Da får vi heller slutte å pumpe opp olje fra Nordsjøen, avrunder Granli.

Østkantavisa har forsøkt å spore opp planene i Oslo kommune, uten hell.

Reklame

Er dette årets beste påskeegg?