*Nettavisen* Nyheter.

Vender ryggen til NRK

NRK er den definitive gubbekanalen. Ungdom foretrekker reklame fremfor statskanal.

20.06.08 11:06

Ungdom mellom 15 og 24 år foretrekker TV 2 fremfor NRK. Mens 45 prosent foretrekker reklamekanalen, er det bare seks prosent som kjører reklamefritt.

- Det er overraskende at forskjellen er så stor, sier MMIs statsviter Håkon Kavli, som har gjort undersøkelsen på vegne av Dagbladet.

Undersøkelsen viser at TV2er å være størst blant dem som er under 45 år. I aldersgruppen 15- 39 mener hele 86 prosent at TV2 er best, mens tilsvarende tall for NRK1 er 44 prosent.

Tross alt er likevel best likt totalt sett. Blant de som får inn alle kanalene, mener 39 prosent at NRK1 har det beste TV-tilbudet. 32 prosent svarer det samme om TV2.

Tallene stemmer overens med kanalenes såkalte markedsandel, med NRK et par prosent under og TV2 tilsvarende over.

- Vi er veldig godt fornøyd med å være best likt best av flest. Det er ikke overraskende at TV2 slår oss på ungdommen. Det stemmer med hvordan vi satser. Det er viktigere for oss at vi når målgruppene for hvert program enn at vi når ut til alle unge hele tida. Vi treffer de vi vil treffe, sier NRKs TV-sjef Annika Bjørnstad til Dagbladet.

- Dette er betydelig bedre enn ventet, en ren utklassing i vår favør. Det er mulig NRK er innovative, men de programmene henvender seg til relativt smale grupper. Vi lykkes med ungdom generelt, sier TV 2s informasjonssjef Geir Mikalsen til samme avis.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.