Gå til sidens hovedinnhold

Venstre vil heve statlig finansieringsandel på kollektivprosjekter

Venstre vil heve statlig finansieringsandel fra 50 til 70 prosent på kollektivprosjekter, skriver Aftenbladet. Det vil kunne redusere behovet for bompenger.

To måneder etter at Frp-grasrota kom med seks knallharde krav til bompengekutt, står saken uløst internt i regjeringen. Venstre har hittil stått fast på at partiet ikke har noe å gi til Fremskrittspartiet for å løse krisen.

Men overfor Stavanger Aftenblad sier nå Venstres parlamentariske nestleder, Abid Q. Raja, at han «med hele Venstre i ryggen» ber regjeringen og Frp bli med på å heve statlig finansieringsandel på større kollektivprosjekter i byene fra 50 til 70 prosent. Dette vil kunne gi et betydelig redusert behov for bompenger.

– Får Venstre det som vi foreslår, reduseres bompengeandelen med 20 prosentpoeng i de mange store milliardprosjektene, og det burde jo Frp støtte oss i, sier Raja.

Å heve den statlige finansieringsandelen koster ifølge avisa rundt 10 milliarder kroner. Raja har ikke klart for seg hvor pengene skal tas fra, men mener forslaget vil monne mye mer enn å slette millioner i bompengegjeld.

Samferdselsminister John Georg Dale (Frp) sier at dersom dette utspillet kan tolkes som at Venstre er i ferd med å snu, så er dette gode nyheter.

– Ja, da lover det godt, for da kan vi få større gjennomslag for å kutte bompenger. Vi kan gjøre mer ved å legge mer penger på bordet til infrastruktur og kutte unødige kostnader i en del av prosjektene. Det er mange måter å kutte bompenger på, sier han til avisa.

Kommentarer til denne saken