Venter på krav fra piratene

KAPRET: Dette norskeide skipet UBT Ocean ble kapret utenfor kysten av Madagaskar tidlig fredag.

KAPRET: Dette norskeide skipet UBT Ocean ble kapret utenfor kysten av Madagaskar tidlig fredag. Foto: dongfangship.com

Driftsselskapet for det norskeide skipet har ennå ikke opprettet kontakt med piratene.

08.03.10 14:11

Det norskeide lasteskipet UBT Ocean ble kapret av pirater utenfor kysten av Madagaskar fredag.

Det norske rederiet Brøvigtank, som sitter på eiersiden, og driftsselskapet Nautictank i Singapore har ennå ikke hørt noe fra skipet etter at kapteinen meldte ifra om kapringen ved 06.30-tiden fredag morgen norsk tid.

- Det har dessverre ikke vært noe kontakt med verken piratene eller mannskapet siden i går. Men vi har kontakt med de lokale myndighetene og organisasjonene som bekjemper piratvirksomhet i området, sier pressetalsmann for Nautictank, Edward Ion, til Nettavisen lørdag formiddag.

- På vei til Somalia
Skipet ble kapret utenfor kysten av Madagaskar da det var på vei mot Tanzania. Nå er tankeren trolig på vei mot Somalia.

- Vi kjenner ikke til skipets nøyaktige posisjon, men sporingsmekanismer viser at tankeren beveger seg nordover, noe som indikerer at den er på vei til Somalia, som igjen indikerer at det er snakk om pirater. Men vi kan ikke slå dette fast med hundre prosent sikkerhet, sier Ion.

Kapteinen om bord fikk så vidt varslet driftsselskapet om kapringen før kontakten ble brutt. Dermed har driftsselskapet svært få detaljer om hva som faktisk skjedde.

- Vi aner ikke om det ble avfyrt skudd eller hva som har skjedd med mannskapet. Det eneste jeg vet er at kapteinen var forholdsvis rolig før kontakten ble brutt. Jeg vet ikke nøyaktig hva han sa, men han var først og fremst opptatt av sikkerheten til mannskapet og skipet, sier Ion.

Familiene varslet
Ion opplyser at hele mannskapet på 21 kommer fra Burma.

- Alle familiemedlemmene har blitt kontaktet av våre representanter i Burma, sier han.

Det er ennå ikke fremmet noen krav om løsepenger av piratene om bord på UBT Ocean.

- Det eneste eierne og operatøren ønsker, er at piratene skal ta kontakt med oss. Vi er bekymret og tar dette svært alvorlig, understreker Ion.

Ut fra det Nettavisen erfarer er det vanlig at pirater lar det gå noen dager før de fremmer krav om løsepenger.

Tankeren tilhører Brøvigtank i Farsund og er et kjemikalieskip som drives kommersielt og teknisk fra Singapore. Skipet er på 900 tonn og er cirka 120 meter langt. UBT Ocean kom fra Fujairah i De forente arabiske emirater og var på vei til Dar-es-Salaam i Tanzania. Skipet seiler under Marshall Island-flagg.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.