*Nettavisen* Nyheter.

Venter stabilisering av tankratene

Etter at tankratene har snudd opp den siste uken, ser skipsmeglerhuset Fearnleys nå en stabilisering av markedet frem mot feiringen av det kinesiske nyttåret

19.05.08 00:18

VLCC-markedet har snudd opp igjen den siste uken med til dels store utslag for VLCC-ratene fra den Arabiske Gulf til Fjerne Østen. Befrakterne ser ut til å ha valgt å dekke opp sine lasteforpliktelser for resten av januar og begynnelsen av februar i høyt tempo i forkant av at store deler av Asia tar fri i forbindelse med den ukeslange feiringen av det kinesiske nyttåret.



Dette har rederne klart å utnytte, men skipsmeglerhuset Fearnleys tror markedet nå vil stabilisere seg på dagens nivåer frem til det kinesiske nyttåret. Det starter for øvrig 29 januar, og Kina går nå inn i Hundens år og år 4.703 etter sin kalender.



Den store aktiviteten i VLCC-markedet har spist litt av tonnasjeoverhenget. Fearnleys teller nå 72 ledige VLCC’er i Gulfen de neste 30 dagene, ned fra 84 for en uke siden.



VLCC-raten fra Gulfen til Japan har steget fra worldscale 85 for en uke siden til ws 127,5, mens ratene vestover er opp 7,5 poeng til ws 92,5.



I Vest-Afrika har VLCC-ratene falt 30 poeng til ws 105 denne uken, men er på stigende kurs som følge av smitteeffekten fra Gulfen.



Det har vært et overheng av ledige skip i suezmax-markedet som har falt 40 poeng til ws 127,5 for laster fra Vest-Afrika til USA tross god aktivitet. Fearnleys ser grunnlag for at markedet skal snu opp som følge av den positive utviklingen i VLCC-markedet.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag