*Nettavisen* Nyheter.

Venter verftsboom vil fortsette

Møreforsking Molde mener at boomen i verftsnæringen bare vil fortsette. Men på lang sikt er usikkerheten stor

19.05.08 00:38

I dagens utgave av Aftenposten går Møreforsking Molde ut og mener at norske verftseiere og maritime utstyrsleverandører kan ri på ordrebølgen i flere år ennå.



Norske verft er blitt mer produktive. De klarer å tjene penger selv om prisnivået for skipsbygging ikke har endret seg siden 1999.



Men marginene er lave. Den maritime utstyrsindustrien i Norge har opplevd en boom som først og fremst har vært drevet av høy nybyggingsaktivitet i Asia. Marginene er imidlertid knappe til tross for høy kapasitetsutnyttelse, fordi asiatiske verft stort sett har dollarkontrakter.



Mot norsk krone gir en svekket dollar dårligere marginer.



- Men det er stor byggeaktivitet på verftene, og så mange nye ordrer at det er all mulig grunn til å forvente et godt marked fremover, mener lederen for et helt ferskt prosjekt fra Møreforsking Molde, professor Arild Hervik.



- Når den internasjonale boomen er over, vil det være altfor mange verft i Asia. Slik har det alltid vært før det kommer en ny krise. Norske verft har bare én mulighet. Vi må bli flinkere på merkevarer, knyttet opp til offshore. Vi har kvalitet, og er blitt bedre til å bygge nisjeskip. Når neste krise kommer, må vi bli enda mer produktive. Vi er blitt gode til å utnytte lavkostland til å bygge skrogene, sier Hervik til Aftenposten.



Allerede nå bygger mange norske verft skipsskrogene i lavkostland. Førende i så måte er Aker Yards, som selv eier to skrogverft i Romania. Paradoksalt nok kan knapphet på kapasitet til å bygge skrog bli flaskehalsen for norske verft som nå får utnyttet kapasiteten fullt ut, ifølge rapporten.



Når norske verft nå ser ut til å ha kommet over den verste sjokkbølgen, og har en ordrereserve på 17 milliarder kroner, skyldes det en smertefull omstillingsprosess med betydelige nedbemanninger.



De fleste verftene er igjen konkurransedyktige, spesielt knyttet til kvalitetssegment som offshore. Årsaken er svekkelse av kronen i forhold til euro, moderate lønnsoppgjør og kostnadsreduksjoner som synes å ha gitt produktivitetsgevinster på rundt 20 prosent, ifølge analysen i rapporten som blir fremlagt i dag.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.