RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
VERDENS DYRESTE: Vintage 2 er det andre ølet i Carlsbergs Vintage-trilogi.
VERDENS DYRESTE: Vintage 2 er det andre ølet i Carlsbergs Vintage-trilogi. (Carlsberg)

Verdens dyreste øl

Dette er neppe brygget for deg som skal på grøftefylla.

(LXUS.no) Nå er ølet som skal gi årgangsvinen konkurranse her. Carlsberg har nemlig lansert Vintage 2 - andre del av sin Vintage-øltrilogi - som etter sigende skal være verdens dyreste øl.

LES OGSÅ:
Sprettet verdens eldste champagne
Her kan du drikke i arbeidstiden
Hemmelig ingrediens avslørt

- Ølet er tiltenkt de som søker det eksepsjonelle, det kompromissløse og kvalitativt ypperste. Vintage er en utfordring - helt fra brygging til smaksopplevelse. Også den visuelle opplevelse er unik, sier bryggerimester Morten Ibsen.

SJELDENHET: Det er bare produsert 600 flasker av Vintage 2.

Det er kun brygget 600 flasker av det eksklusive ølet. Prisen per flaske er dermed svimlende 2328 kroner, noe som neppe gjør Vintage 2 til førstevalget når årets russekull setter kursen mot Kongeparken.

Brygges som i gamledager

Det ettertraktede ølet produseres av Husbryggeriet Jacobsen, som lever etter mantraet "semper ardens" - "alltid brennende". Vintage 2 er en Baltic Porter - et sort øl med espressolignende skum. Aromaen er preget av tjære og tauvverk, og ølet er det eneste som i dag lagres på fat i J.C. Jacobsens opprinnelige kjeller fra 1847, dypt nede i Valby Bakke.

Livets aller beste sider - www.LXUS.no

Etikketene med våpen og rosa elefanter er tegnet av Marco Evaristti, som beskriver samarbeidet med Carlsberg som et lykkelig ekteskap:

- Det var som om vi fant hverandre - jeg ble fascinert og forelsket i den lidenskap som fantes rundt produksjonen av Vintage 2. Det lå en kompromissløshet og en nerve der, som jeg kan gjenkjenne fra mitt eget arbeid, og som jeg har forsøkt å videreformidle gjennom etiketten, sier Evaristti.

Har du et luksustips? Send det til LXUS!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere