RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Verdens dyreste spill

Sist oppdatert:
Det tok 1000 mennesker tre år å lage «Grand Theft Auto IV». Men utviklerne ler hele veien til banken.

(Spillmagasinet): Å utvikle spill er ikke den letteste måten å tjene penger på, bare spør det norske utviklerselskapet Funcom. Det er knyttet enorme summer til utviklingen av verdens største titler.

Nettsiden About Games har sett på budsjettene til en rekke av våre største spill og kommet fram til en liste med de ti desidert dyreste spillene til nå.

Men der millionene flyr ut, kan milliardene fly inn. I alle fall for noen av spillene ...

10. Final Fantasy IX - ca. 287 millioner kroner

Høres mye ut? Ja, men «Final Fantasy IX» har også solgt over fem millioner eksemplarer og er regnet som det fjerde raskest selgende spillet noensinne av det japanske spillmagasinet Famitsu.

9. Final Fantasy XII - ca. 287 millioner kroner

Det tok fem år å utvikle «FFXII», men ventetiden og utviklingsbudsjettet kan lett forsvares. Det ble solgt 1,7 millioner eksemplarer av «FFXII» bare den første uke i salg i Japan. Spillet er det 10. mest solgte spillet på Playstation 2.

8. Killzone 2 - ca. 287 millioner kroner

Spillet ble første gang annonsert på spillmessen E3 i Los Angeles i 2005. I slutten av februar 2009, nesten fire år senere, er det endelig klart for lansering av et av årets heteste skytespill til PS3. Om prislappen på nesten 300 millioner kroner er latterlig liten, gjenstår å se.

7. Tom Clancy MMO - ca. 360 millioner kroner

Det er lite vi vet om dette spillet fra Ubisoft. Det eneste er i grunnen at det er et MMO satt til et av Tom Clancys populære univers - og at det har et stort budsjett. MMO-spill er ekstremt dyre å utvikle. Dersom vi visste hvor mye som er blitt brukt på «World of Warcraft», hadde antakelig det spillet kommet veldig høyt på denne listen. Alt merket med «Tom Clancy» selger imidlertid veldig godt, så 360 millioner kroner er kanskje ikke så ille likevel ...

6. All Points Bulletin MMO - ca. 360 millioner kroner

«APB» er nok et MMO, utviklet av Realtime Worlds («Crackdown» til Xbox 360). Spillet utvikles for PC og har et enkelt konsept hvor de «snille» slåss mot de «slemme». Det er forventet at spillet slippes en gang i 2009, og at det koster skjorta å utvikle.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

5. Halo 3 - ca. 430 millioner kroner

Det skal ikke ha kostet med enn 215 millioner kroner å utvikle selve spillet, men svært aggressiv markedsføring og annonsering doblet budsjettet for «Halo 3». Tatt i betraktning at spillet solgt for 1,2 milliarder kroner den første dagen i salg, så er likevel 430 millioner knapt noe å tenke på.

4. Metal Gear Solid 4 - ca. 370 - 500 millioner kroner

En konkret utviklingskostnad for «MGS4» er ikke kjent, men tall mellom 50 og 70 millioner dollar har blitt kastet ut. Spillet har også solgt i rundt fire millioner eksemplarer verden over. Spillet ble dessuten solgt sammen med en Playstation 3 og dette skal det hjulpet salget fra 10.000 til 77.000 enheter, skriver About Games.

3. Too Human - ca. 570 - 717 millioner kroner

Budsjettet til «Too Human» er ikke være bekreftet, men antas å ligge et sted mellom 80 og 100 millioner dollar. Silicon Nights hadde egentlig tenkt å bygge spillet på Epics Unreal 3-spillmotoren, men den planen ble dumpet og utviklerne måtte bygge sin egen motor. Slikt er ikke billig. Spillet mottok svært slette anmeldelser og solgte ikke mer enn i 560.000 eksemplarer. Oops.

2. Shenmue - 500 millioner kroner

Siden «Too Humans» utviklingskostnader må regnes som rykter, plasseres budsjettet til Dreamcast-spillet «Shenmue» på andreplass. Spillet ble dessuten lansert i 1997, uten at vi har regnet på prisjusteringen. «Shenmue» har i en årrekke vært ansett som tidenes dyreste spill, og ble først nylig dyttet ned fra førsteplassen. Det tok hele syv år å utvikle spillet og salgstallene sto på ingen måte i forhold til utviklingskostnadene. Ifølge IGN.com måtte hver eier av Dreamcast kjøpe to eksemplarer av «Shenmue» hver for at Sega i det hele tatt kunne begynne å tenke på å tjene penger.

1. Grand Theft Auto IV - 717 millioner kroner

Det tok 1000 mennesker tre og et halv år å utvikle actionspillet «Grand Theft Auto IV» - noe som plasserer den omstridte tittelen på førsteplass over verdens dyreste spill å utvikle. Spillet dro imidlertid inn over 3,5 milliarder kroner bare den første uken i salg så utviklerne Rockstar og eierne Take-Two har fått grei avkastning på investeringen.

5

På forsiden av Spillmagasinet finner du flere saker om spill.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere