*Nettavisen* Nyheter.

Verdens tøffeste arbeidsjern

Vi har testet Toyota Land Cruiser 70 under tøffe forhold i Afrika.

21.03.06 10:26

MASAI MARA (TV2 Nettavisen): Toyota Land Cruiser ble født som bil for snart 100 år siden, men fikk sitt navn i 1954.

I Norge kjenner vi best to modeller av arbeidsjernet, Toyota Land Cruiser og Toyota Land Cruiser 100. Begge bilene er kjent for holdbarhet og fremkommelighet i terrenget, kombinert med komfort.

Stor familie
I tillegg til disse to som selges i Norge, finnes det flere modeller rundt i verden med forskjellige egenskaper, men alle er kjent for å klare de tøffeste utfordringer. Et nærliggende eksempel er Land Cruisere lett ombygd av Arctic Trucks for kjøring på det ugjestmilde terrenget på Island.

Den tøffe, kantete modellen Land Cruiser 70 passer perfekt i jungel og på savannene. Der er nemlig design og lavprofildekk et ikke-tema.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jon E. Kolberg (TV 2 Nettavisen)

TV 2 Nettavisen har fått anledning til å kjøre Land Cruiser 70 i Kenya på veier og terreng som får norske vestlandsveier til å ligne på en tysk autobahn.

Delegasjonen fra Norge hadde leid tre Land Cruisere i Nairobi, og fikk låne to til fra Det norske Lutherske misjonssamband i byen.

Kun det beste
Misjonæren kunne fortelle oss at de tidligere hadde forsøkt med andre merker enn Toyota, men det viste seg å være for lite holdbart.

- For oss er det Land Cruiser for alle penga, sa misjonæren under en prat om bilene. På spørsmål om hvorfor Land Rover ikke ble brukt, var svaret ganske kort at de var avhengig av kjøretøy som tålte juling. Lenge.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jon E. Kolberg (TV 2 Nettavisen)

Ut på tur
Den første bilen min kollega og jeg startet opp med på de 27 milene fra Nairobi til Masai Mara var den eldste modellen av de fem vi hadde til disposisjon, og hadde lagt over 230.000 kilometer bak seg.

At bilen fremdeles hang sammen må ansees som en bragd i seg selv, med tanke på veiene disse kilometerene hadde blitt tilbakelagt på.

Underholdende
Det at komforten hadde forlatt bilen for noen år siden, gjorde bare turen til en større opplevelse. Utfordringen i å finne forover-gir og vri tidsnok på rattet til at bilen svingte når den skulle var litt slitsomt i begynnelsen, men ble en vane etterhvert.

I løpet av de fem dagene vi var på tur både onroad og offroad, fikk vi anledning til å prøve de andre, nyere Land Cruiserene også. Den nyeste leiebilen hadde bare gått 40.000 kilometer og var sågar utstyrt med spiralfjærer foran.

I denne bilen forsto vi hva misjonæren mente med komfort. Vi satt godt, og underlaget ble håndtert på en måte som overrasket positivt. I tillegg vet vi at bilen vil fungere etter mange år med slik røff behandling, og det imponerer.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jon E. Kolberg (TV 2 Nettavisen)

Ikke komfort
De fire andre hadde bladfjærer både foran og bak, og under kategorien fjæringskomfort ville de nok strøket i de fleste normale biltester.

Bladfjærer er, veldig enkelt sagt, en stabel med jernplater som er lagt oppå hverandre for å fungere som fjør og støtdemper på samme tid. Gamle lastebiler har ofte bladfjærer fordi det tåler mer belastning. Det er jo det som er grunnen til at de Kenyanske modellene også har det.

Lokal produksjon
Land Cruiserne vi kjørte var i utgangspunktet bygget som pickup i Kenya, og senere ombygd til buss ved et karrosseriverksted i nærheten av Nairobi.

Toyota har hatt en liten produksjon av biler i Kenya siden 1977. Der det produseres Dyna, Hiace, Hilux og Land Cruiser i liten skala. I Afrika er ikke salget av nye biler så stort. De er generelt bedre på å holde gamle biler i drift lenge.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jon E. Kolberg (TV 2 Nettavisen)

Sterk
De vel fem meter lange bilene har en dieselmotor på 4,2 liter fordelt på seks sylindere i rekke med 96 hestekrefter.

Med en egenvekt på over to tonn, og lastekapasitet på et tonn til, blir den ingen råtass på landeveien akkurat, men det er det ikke behov for heller.

Det finnes knapt veier det går an å kjøre fort på. Bare 12 prosent av veiene i Kenya er belagt med asfalt, som stort sett er av elendig kvalitet.

Det har seg nemlig slik at han som eier det nasjonale flyselskapet sørger for at veiene ikke får skikkelig vedlikehold, slik at folk velger fly fremfor landeveien. Litt av en luring.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Her ser du flere bilder av arbeidshesten:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.