RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Verdens vakreste strategispill

«Age of Empires»-serien har solgt over 12 millioner eksemplarer. Nummer tre blir det vakreste hittil.

Se over 70 bilder fra spillet i bunnen av saken.

LONDON (TV 2 Nettavisen): For verdens hobbystrateger vil navnet «Age og Empires» sende gode kriblinger langt utover i musefingerne. Sjeldent har et strategispill trukket til seg så mange tilhengere som nettopp denne spillserien.

Spillmagasinet dro til London for å prøvespille den tredje utgaven av spillet. Inntrykket kan summeres slik: Gled deg!

Åtte nasjoner
«Age of Empires 3» har vært under utvikling i omtrent 2,5 år og tar for seg perioden fra det 16. århundre og frem til 1830. Spillet er historisk korrekt og foregår på det amerikanske kontinentet. Kartene henter inspirasjon fra hele verdensdelen, og du kjemper blant annet i Yukon, Canada, Texas og Karibien.

Du styrer en av åtte ulike nasjoner som alle skiller seg markant fra hverandre.

I tillegg til ulikt utseende på byggninger og enheter, krever nasjonene ulik spillestil. For eksempel bruker britene korterer tid på å produsere en ny innbygger enn de andre, mens russerne lager fler i samme slengen.

Det vakreste strategispillet noensinne
Utviklerne bestemte seg for å lage det vakreste strategispillet noensinne og alt tyder på at de klarer det. Blant annet benytter «Age of Empires 3» en spesiell lysteknologi kalt HDR for å gjøre lyssettingen mer troverdig, partikkeleffekter for å sende kvaliteten på snø og støv til himmels, og skygger som oppfører seg som i virkeligheten.

Mest imponerende er likevel vannet. «Age of Empires 3» har det nydeligste vannet i noe spill noensinne. Når svære lasteskip skjærer gjennom overflaten og skaper bølger, sitter du og måper.

I tillegg til alle de grafiske effektene, har utviklerne implementerert fysikkmotoren «Havok», den samme motoren som ble brukt i «Half-Life 2». Eksplosjoner og lignende får samme følger som i virkeligheten. Folk og materiale flyr rundt og alt beregnes i sanntid. Død og fordervelse pleier å være animert, men ikke her.

Same wrapping, new shit
Sjefsutvikler Bruce Shelley fortalte at målet deres med «Age of Empires 3» var å lage noe spillere kjenner igjen, men som likevel ikke bare er mer av det samme. På overfalten er det hele veldig likt: Grensenittet er tilnærmet identisk og tastekombinasjonen er de samme. Men under skjuler det seg flere spennende nyheter.

En av de mest praktiske nyvinningene er at arbeiderne dine ikke lenger må gå til ulike depot for og levere varene sine. Nå strømmer materiale på så lenge arbeiderne dine jobber.

En annen nyhet er at når du oppgraderer til en ny tidsalder velger du hvem som skal lede nasjonen din. Hvilken leder du velger avgjør hviler fordeler du får. For eksempel sørger en for at det å trene soldater går fortere.

Erfaringspoeng og hjemby
Det å bygge hus, samle ressurser eller gå til krig er bare noen av handlingene som belønnes med erfaringspoeng, som igjen kan løses inn i gaver hjemmefra. Gavene representeres med spillkort som du låser opp etterhvert som spillet går sin gang.

Kortene setter du sammen i ulike kortstokker og det er mye å tenke på. Det viktigste er hvilke utfordringer som venter deg. Skal du for eksempel til et lite fruktbart område, lønner det seg å få tak i mat.

Hjembyen din sender ikke bare forsyninger. Den kan også utvikle nye teknologier og trene spesialenheter. Har du spilt bra, oppgraderes byen din og heftigere ting kan konstrueres. Bruce Shelley sammenligner den med en rollespillfigur som er i stadig utvikling.

Indianere og handel
En annen nyhet er at du kan benytte deg av handelsruter. Du bestemmer hvilke varer handelsstasjonen dine skal ta i mot, og de blir fort essensielle for å skaffe forsyninger raskt nok. Rutene kan oppgraderes, noe som sørger for enda raskere levering.

Rundt om på kartene finner du urinnvånere. Ulike indianerstammer blir enten verdifulle allierte eller skumle fiender. Du vil helst være på godfot med de, for i tillegg til ekstra slagkraft kan indianerne lære soldatene dine nye teknikker, som å ri fortere.

Smarte jævler
«Age of Empires 3» legger opp til at du skal ha mange allierte. Utviklerne har satt sammen en rekke menyer som byr på mange muligheter. Blant annet kan dere dele ressurser og avtale taktikker.

Er du av den blodtørstige typen, kan du for eksempel be kompisene dine om og gjøre seg klare til kamp. Heldigvis trenger du ikke frykte for at vennskapet ryker hvis alt går skeis. Dine allierte står ved deg i tykt og tynt, men vet å si ifra når de er uenige.

Den kunstige intelligensen har, som forventet, blitt kraftig oppgradert. Alle de datastyrte hærene benytter ulike militær-taktikker hentet fra virkeligheten og angriper med et naturlig antall korrekte enheter. De jobber også hardt for å holde formasjonene, selv når tapene er store.

Stor kampanje
Enspillerkampanjen følger ulike medlemmer av en familie gjennom 24 oppdrag som foregår i alle spillets tidsaldre.

Det begynner med angrepet på Malta i 1565 og derifra går det slag i slag på det amerikanske kontinentet. Du kjemper mot både indianere og andre europeiske nasjoner og treffer på kjente figurer som George Washington.

Flerspillerdelen fikk vi ikke vite mye om. Det eneste Shelley fortalte er at du kan lage dine egne kart eller la spillet sette dem sammen for deg. Spillmodiene er stort sett hemmelige, det eneste vi vet er at du kan spille «Deathmatch». Det vil at sistemann som står igjen vinner.

Kommer før jul
Går alt etter planen er den vanlige utgaven av «Age of Empires 3» ute før jul. En spesialutgave som blant annet inneholder en «Making of»-DVD, en bok om spillserien og lydsporet dukker opp noen uker senere.

«Age of Empires 3» ser ut til å nå målet om og være det peneste strategispillet noensinne. Heldigvis ser det også ut til at selve spillet holder samme nivå som seriens tidligere titler. Vi gleder oss.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere