RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Verre før det blir bedre

Foto: Jørgen Berge (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Nå må flere kjøre buss - men snart går toget ditt igjen.

Siden 26. juni har omtrent all togtrafikk til og fra Oslo S vært stengt på grunn av omfattende vedlikeholdsarbeid på jernbanenettet.

Passasjerene har måttet kjøre buss, men førstkommende mandag skal arbeidet være ferdig, og togene skal gå på sine vante skinner igjen.

Men før den tid må passasjerene belage seg på ytterligere stans i togtrafikken.

Fra i morgen, torsdag, stenger også Drammensbanen og Spikkestadbanen, og dermed må passasjerene kjøre buss mellom Oslo og Drammen, og mellom Oslo og Spikkestad.

- Vi anbefaler reisende om å fortsatt beregne seg ekstra god tid i de siste dagene av sommerstengingsperioden, skriver NSB i en pressemelding.

- Gått så bra det har kunnet
De første dagene Oslo S ble stengt for stort sett all togtrafikk, ble det kaotiske tilstander. For samtidig hadde nemlig Statens vegvesen startet veiarbeid på E6 ved Furuset nord for Oslo, der bussene skulle frakte togpassasjerene.

Dermed ble det lange køer og lang reisetid for passasjerene - og enkelte kom opp til to timer for sent på jobb.

Les også: - Dette her blir veldig kaotisk
Les også: Setter ikke ned prisen selv om du må ta buss

NSB synes likevel at sommerstengingen i sin helhet har gått bra.

- Det har gått veldig bra, det har gått så bra som det har kunnet, sier kommunikasjonsrådgiver Jeanette Fagerli-Quaino i NSB til Nettavisen.

- Gleder oss til å kjøre tog
Fagerli-Quaino sier de nå gleder seg til å komme i gang med togtrafikken igjen.

- Eventuelle utfordringer som har dukket opp har man tatt, men vi ser fram til at det åpner igjen, og vi gleder oss til å kjøre tog igjen. Vi ser jo at det har vært utfordrende for kundene, men vårt inntrykk er at de har hatt forståelse for arbeidet som Jernbaneverket har utført, sier hun.

Flytoget opplyser at trafikkavviklingen i sommer har gått etter planen.

- Det var krevende når det startet, spesielt første mandagen og tirsdagen, men etter det har det i all hovedsak gått etter planen. Så nå bruker vi 20 min ekstra fra Oslo S til Oslo Lufthavn, sier Stein Hernes, Direktør Kommunikasjon og Samfunnskontakt i Flytoget, til Nettavisen.

Les også: NSB kan koste deg jobben

- Har vist stor forståelse
- Har dere fått mange klager fra passasjerene?

- Jeg synes kundene har vist en stor forståelse for det som har skjedd. Vi har vært veldig opptatt av å strekke oss langt for dem, men vi gleder jo oss nå veldig til mandag morgen når Flytoget går tilbake til å operere som vanlig, sier Hernes.

Mandag morgen går det første Flytoget fra Drammen klokken 04.06, og fra Oslo S klokken 04.45.

Les mer om stengingen her (ekstern lenke)

Stenger også neste år
Også neste sommer vil Oslo S bli stengt for togtrafikk.

- Vi kommer til å stenge på samme måte neste sommer. Det er planlagt seks ukers arbeid omtrent på den samme tiden neste år, opplyser informasjonsrådgiver Torgald Sørli i Jernbaneverket til Nettavisen.

Selv om det i sommer er utført flere tusen arbeidsoperasjoner på jernbanenettet i Oslo-området, er det mye arbeid som gjenstår før alt er slik det skal være.

- Vi er ikke ferdig. Dette prosjektet blir ferdig i desember 2012, og inntil da kommer vi til å fortsette å jobbe. Det er mye arbeid som skal gjøres og vi trenger å stenge enda et år, og det har vært planlagt lenge, sier Sørli.

- Skal gå uten feil i 2012
Jernbaneverket vurderer også om de må stenge togtrafikken fra Oslo S i påsken og pinsen neste år.

- I seks uker i sommer har vi fått gjort like mye som på et halvannet år om vi bare skulle jobbet et par timer om natten når togene ikke går. Vi jobber jo i sporet og delvis bytter spor, så det sier seg selv at det kan ikke gå tog når vi jobber, sier Sørli, og legger til:

- Nå bytter vi ut gradvis alt sammen, så det blir gradvis bedre. Når vi er ferdig i 2012 skal infrastrukturen, skinner, strøm og signal være oppe å gå omtrent hele tiden uten feil. Da blir det samme standard fra Etterstad til Lysaker som det er på Gardermobanen, og den er det aldri noe tull med, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere