RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Verstingene i flytende form

(Foto: Thinkstock)
Sist oppdatert:
Selv vann med fruktsmak kan inneholde 11 sukkerbiter.

(SIDE2): Se etter naturlige ingredienser når du skal slukke tørsten. Det kan være lett å drikke tomme kalorier uten å få i seg særlig mye næringsstoffer.

- En flaske fruktvann tilsvarer 11 sukkerbiter, sier tannpleier Anne Kristine Svanæs til Fredrikstad blad.

Hun sikter til Imsdal fruktvann.

- Det er mange som blir overrasket når de ser hvor mye sukker det er i denne typen drikke, sier hun til bladet.

Vann er og blir den beste tørstedrikken, men innimellom er det godt å drikke noe med smak. Sjekk ut hvilke typer du helst bør styre unna.

Shape.com har satt opp denne listen med verstinger.

Nektar og cocktails
Juicedrikker av ulike slag og juice cocktails er nesten alltid sukkervann med farge. Se etter 100 prosent naturlig juice og husk at det er forskjell på nektar og juice. I nektar er det som regel alltid tilsatt sukker!

Smaksvann/vitaminvann
De lover ekstra vitaminer og prøver å gi inntrykk av at det er sunt for deg og få i deg dette vannet. Sjekk innholdet først. Står sukker som en av ingrediensene listet aller først, er den som regel proppfull av sukker. Noen av typene inneholder derimot kun vann og naturlige ingredienser er å foretrekke.

Les saken: - Kostholdet er ditt ansvar

Lettbrus
Den er kanskje uten kalorier, men den inneholder heller ingen byggesteiner for kroppen. Drikker du flere liter om dagen kan det være skadelig for kroppen din.

«Sunne» smoothies
Jo da, frukt er sunt! Men en stor fruktsmoothie kan gi deg så mye som 700 kalorier og så lite som 2 gram proteiner på grunn av det høye sukkerinnholdet. Det er som å spise en hel ananas, en stor mango og en desiliter blåbær og jordbær på en gang.

LES SAKEN: Test av vann med smak

Energidrikker/sportsdrikker
Å avslutte treningsøkten med en flaske energidrikk kan gjøre at du ikke går ned i vekt. Mange av sportsdrikkene inneholder en blanding av naturlige og kunstige søtstoffer pluss en del tilsetningsstoffer av ulike slag. Energidrikker er som regel fulle av både sukker og koffein. Selv om de gir deg et midlertidig «løft» så se opp for den nedadgående effekten disse gir og kan få deg til å føle deg trøtt og uopplagt.

Lemonade
Du kan ende opp med å drikke rent sukker. Noen limonader er lager med kunstig søtning, pluss sukker og fargestoffer mens andre inneholder naturlig sitron og sukker. Uansett så må det ganske myse sukker til for å oppveie det sure så du kan være ganske sikker på at du får i deg en del tilsatt sukker.

Brus
Det er ikke lett å finne noe positivt med brus. De inneholder enormt mye sukker og gir deg tomme kalorier uten å gi deg en mettende følelse. Brus blir linket direkte til overvekt og dersom du ikke klarer å kvitte deg helt med uvanen så prøv å kos deg med det innimellom bare, som du gjør med en sjokolade.





Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere