RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

«Verstingkrysset» snart ferdig

Foto: Holm, Morten (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Her er en ekte gladmelding!

Statens vegvesen har i over ett år gjort utbedringer i det svært trafikkerte krysset i Oslo, og daglig har det oppstått store køer når biler, busser, syklende, og gående har prøvd å ta seg igjennom Carl Berner.

Selv om det fortsatt står anleggsmaskiner i krysset, begynner jobben å nærme seg slutten. Mandag slukkes trafikklysene, og en ny rektangulær rundkjøring tas i bruk.

Vikeplikt for trikken ut av rundkjøringneI
Rundkjøringen er laget slik at trikken kan kjøre tvers igjennom, noe som kan skape uheldige situasjoner. I kryss uten vikeplikt har trikken alltid forkjørsrett, og både bilister, syklister og gående har vikeplikt – uansett hvilken side og retning trikken kommer. Men inn i rundkjøringen på Carl Berner er det vikeplikt, og trikken skal følge normale regler. Ergo har den vanlig vikeplikt.

For å gjøre situasjonen ekstra forvirrende har trikken altså forkjørsrett på vei ut av rundekjøring.

– Vi oppfordrer både kjørende og gående på Carl Berner om å være ekstra varsomme, spesielt i starten, til trafikantene er kjent med det nye trafikkmønsteret, sier Tone Bakken, prosjektleder i Statens vegvesen.

Ferdig til vinteren
Ombygningen av krysset begynte i april i fjor, og fremkommeligheten for buss og trikk vil bli bedre. Trafikksikkerheten for personene i området skal bli bedre blant annet ved hjelp av bredere fortau, høystandard holdeplasser som vil gjøre av- og påstigningen enklere.

Fartsgrensen blir også satt ned, og ved at trikken har egne spor tvers igjennom rundkjøring vil det bli et tydeligere skille mellom bil- og trikketrafikk, samt fotgjengere.

Anlegget skal stå ferdig til vinteren, og kostnadsrammen er på 170 millioner korner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere