RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Verstingselskap nekter for feil

Foto: TV2
Sist oppdatert:
Daglig leder i B2C mener de er i sin fulle rett til å kreve inn penger. Forbrukerombudet steiler.

Nettavisen avslørte i forrige uke at strømselskapet B2C Energy igjen sender ut regninger til fortvilte kunder.

Daglig leder Marius Marthinsen har vært en vanskelig mann å få tak i, men endelig svarer han på telefonen.

- Det stemmer at vi har sendt ut mange regninger den siste tiden, bekrefter han overfor Nettavisen.

Marthinsen forteller at selskapet purrer opp de som ikke har betalt for strømforbruket sitt i starten av 2007.

Utropt til verstingselskap
B2C Energy mistet konsesjonen til å selge strøm i mars 2007.

Da hadde forbrukerombud Bjørn Erik Thon utropt B2C Energy til verstingselskap nummer én, etter flere tusen klager fra forbrukere.

- Vi hadde lagt ut for strøm for mange kunder. Selv om vi mistet konsesjonen må folk betale for den strømmen de har brukt, sier Marthinsen.

Har du fått regning fra B2C?

Send inn dine historier til Nettavisen.

Det som i følge Forbrukerombudet er sikkert, er at utallige kunder hadde betalt for strømmen sin på forskudd, såkalt a-konto. Disse kundene har forgjeves forsøkt å få tilbake pengene selskapet skylder dem, uten resultat.

- B2C Energy har gitt kundene beskjed om at det ikke er flere penger igjen i kassa, sier prosjektleder i Forbrukerombudet Frode Elton Haug til Nettavisen.

Skulle slått seg konkurs
Det vil si at selskapet etter loven må slå seg selv konkurs. Og om ikke selskapet gjør det selv, kan kreditorer gjøre det. Konkurransetilsynet har for eksempel utstedt en bot på 60.000 kroner til B2C Energy.

- Vi har ikke fått noen bot fra Konkurransetilsynet. Hvis de sier det, så lyver de, sier Marthinsen.

- Vi ila B2C Energy en bot på 60.000 kroner i mars 2007, fordi de hadde gitt oss uriktige og ufullstendige opplysninger. Denne hadde betalingsfrist i mai, men er ennå ikke betalt, bekrefter seksjonsleder i Konkurransetilsynet Ingunn Bruvik.

«Vi vil igjen understreke at vi fraråder alle å betale inn penger til dette firmaet.»

Frode Elton Haug

Fra gjeldsfri til gjeldstynget
Likevel benekter Marthinsen at B2C Energy er insolvent, altså at selskapet ikke har penger til å betale det selskapet skylder.

- Vi har ikke gjeld, sier Marthinsen, før han i neste setning kommer på andre tanker.

- Vi skylder noen kunder penger. Det er kanskje snakk om noen tusenlapper, jeg har ikke oversikten, sier han.

Marthinsen bedyrer at B2C Energy vil betale tilbake dette, så sant andre kunder betaler inn det han hevder de skylder selskapet.

Forbrukerombudet sterkt kritisk
Det fnyser de av i Forbrukerombudet.

- Vi vil igjen understreke at vi fraråder alle å betale inn penger til dette firmaet, sier Frode Elton Haug.

Han forteller at de akkurat fikk inn nok en «interessant» klage på B2C Energy.

- Det var en mann som hadde 1400 kroner til gode i B2C Energy etter at all strøm var avregnet. Det hadde han fått skriftlig bekreftet av selskapet. En tid senere hadde B2C Energy sendt ham en regning og krevd betaling for 10.000 kroner. Han har nok ikke helt oversikt over hva han driver med, han godeste Marius Marthinsen, sukker Haug.

Marthinsen må i retten
Forbrukerombudet skal møte Marthinsen i retten senere i måneden. I fjor sendte Marthinsen ut varsel om inkasso og rettslig forfølgelse av sine kunder, noe Forbrukerombudet mente var i strid med markedsføringsloven.

Markedsrådet besluttet å gi Marthinsen en personlig bot på 250.000 kroner. Saken skal nå opp i tingretten, etter at han nektet å betale.

Svært krass ordbruk
Også på regningene Marthinsen i romjulen sendte ut til tidligere kunder, varsles det om rettslig forfølging om det ikke betales.

Dette er en svært krass ordbruk?

- Det vi skriver er fakta. Hvis kundene ikke betaler, så går vi til Forliksrådet. Det er rettslig forfølging, sier Marthinsen.

Igjen iler Forbrukerombudet til med beroligende ord til fortvilte kunder.

- Foreløpig har vi ikke hørt om en eneste sak de har tatt til Forliksrådet, så det er en tom trussel. Og hadde B2C Energy brakt noen inn, så ville selskapet tapt, er Frode Elton Haugs klare svar.

- Forbrukerombudet får si og mene hva de vil, men det er feil. Man må betale for strømmen man bruker, sier Marthinsen.

«Mange kunder betaler inn purringene vi sender ut.»

Marius Marthinsen

- Alle regningene korrekte
Han mener alle regningene som sendes ut er korrekte.

- Vi får forbrukstallene direkte fra netteier, så de skal stemme, sier Marthinsen.

De flere tusen klagene Forbrukerombudet i fjor mottok mot B2C-systemet, bryr ikke Marthinsen seg stort om.

- I fjor var i fjor og i år er i år. Det eneste vi gjør nå er å purre på de som ikke har betalt, påstår han.

Mange kunder betaler inn til B2C
Og metodene B2C Energy bruker gir tydeligvis resultater.

- Mange kunder betaler inn purringene vi sender ut. Det blir betalt inn regninger til oss daglig, sier Marthinsen.

Det er ord som ikke klinger godt i Forbrukerombudets ører.

- Det var akkurat det vi fryktet. Det er nok dessverre sant at folk betaler. Jeg lurer på når B2C Energy gir seg. De har skrevet i de siste regningene at dette er sluttavregninger, men jeg har mine tvil om at dette er det siste vi har hørt fra dem, avslutter Frode Elton Haug.

Les også: - Pass deg for B2C Energy

Les også: Skandaleselskap skulle vært slått konkurs

Har du opplevd episoder med B2C du vil fortelle om? Kommenter under eller send oss en mail.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere