VG: - Sterkere nyhetskonkurranse fra Se og Hør

- Konkurranse er aldri skummelt, men utfordrende, sier VG-redaktør Bernt Olufsen (bildet) om Se og Hørs nye satsing. Han mener likevel nyhetskonkurransen kan bli skjerpet.

20.06.08 11:05

Professor i medieøkonomi, Rolf Høyer, mener Se og Hørs avissatsing er en klar utfordrer til VG. VGs sjefredaktør er ikke bekymret over at Se og Hør kommer to ganger i uken.

- Det er spennende, det fører til at konkurransen blir tøffere både for VG og alle medier. Alle nyetableringer fører til det. Aftenpostens tabloide legg fører også til økt konkurranse. Utviklingen av vårt produkt skjer ikke i skippertak, sier VG-redaktør Bernt Olufsen (bildet) til Propaganda.

Han frykter ikke konkurransen.

- Nei. VG er en dagsavis, foreløpig er ikke Se og Hør det. Se og Hør er en konkurrent for alle medier, kanskje spesielt for andre ukeblader, sier Olufsen. Han mener VG allerede i dag tar konkurransen fra Se og Hør på alvor.

Har Se og Hør noen sjanse til å selge 424.000 eksemplarer to ganger i uken?

- Det kommer an på hva de leverer, men det er ikke unaturlig å forvente at tallet vil gå noe ned til å begynne med, men når man ganger det med to, blir det interessant, sier Olufsen.

Hva tror du om innholdet i nye Se og Hør?

- Det vet jeg lite om.

De har hentet inn mange drevne journalister.

- Journalistene vil nok føre til at Se og Hør blir sterkere konkurrenter når det gjelder å levere nyheter, sier Olufsen.

Hvordan møter dere konkurransen?

- Jeg er positiv i forhold til konkurranse. Det er ikke noe nytt for oss, vi har hatt nok utfordringer i årenes løp. Vi kommer ikke til å gjøre noe spesielt, men vil fortsette å utvikle VG i vårt spor.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.