Vi har sett fremtidens skytespill

Spillmagasinet dro til Canada for å se på det veldig etterlengtede skytespillet «Far Cry 2».

30.09.08 11:04

(Spillmagasinet): I 2004 slapp Ubisoft det underholdende skytespillet «Far Cry». Du tok kontroll over den ekstremt harry Jack Carver og skulle ordne opp på en av stillehavets minst trivelige øyer.

Siden den tid har vi fått servert diverse konsolltolkninger av «Far Cry», men nå er det endelig på tide med en skikkelig oppfølger.

Les også:
- Anmeldelsen av «Far Cry»
- Slik er Tom Clancys nye skytespill
- Dette gleder vi oss til i 2008

«Far Cry 2» utvikles av Ubisoft Montreal og ble annonsert på den store spillmessen i Leipzig, og nesten samtlige som så det gikk målløse ut av salen.

Se video fra spillet nede i artikkelen.

Dynamisk verden

Jeg var dessverre ikke tilstede, men etter å ha sett spillet hos utviklerne i Canada føler jeg meg trygg på at jeg vet hvordan messefolket hadde det. «Far Cry 2» er proppfullt av diverse fancy teknologier og ser og høres nydelig ut.

Det mest imponerende er likevel hvor dynamiske omgivelsene er. For eksempel avgjør fysikkmotoren og ikke animatørene hva som skjer når noe sprenges, så lenge vinden er kraftig nok svaier både gresset og trærne, og gressbranner utvikler seg akkurat som de ville gjort i virkeligheten.

En annen stilig ting er at den rundt 50 kvadratkilometer store spillverdenen har hukommelse. Hvis du sprenger et tre eller tenner på en åker, så forblir området sånn i en god stund (selv om du drar et annet sted og vender tilbake).

Riktig stemning

Som mange av dere nok allerede vet, foregår «Far Cry 2» i en fiktiv afrikansk stat. Utviklerne valgte dette kontinentet fordi de følte at tropiske øyer er utbrukt, men ville beholde den eksotiske stemningen fra eneren.

Etter å ha jobbet en stund med spillet fant Ubisoft ut at de måtte dra til Afrika for å finne ut av hvordan det er der, noe de mener de har klart å overføre. Blant annet fortalte de at vegetasjonen og måten områdene går inn i hverandre på er omtrent som i virkeligheten, solen lyser på samme måte som der nede, og alt blir veldig skittent med en gang.

Se den nye traileren til «Far Cry 2»
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

HTML EMBED

Se flere spillvideoer her

Utviklerne var for øvrig veldig klare på at de har holdt seg langt unna Afrikas mange skyggesider. Du møter for eksempel aldri på barnesoldater eller lignende.

Stor frihet

Landet «Far Cry 2» foregår i er helt ute og kjører, og bortsett fra deg har ingen nevneverdig lyst til å stoppe krigen som herjer. Myndighetene har stukket av, opprørsgruppene hater hverandre som pesten, og de mange innleide soldatene er desperate fordi de ikke har fått diamantene de ble lovet.

Spillets hovedperson er en slags agent og skal utføre oppdrag for enten en av eller begge opprørsgruppene. Målet ditt er å finne deres respektive våpenhandlere og knerte dem, og på den måten sette et punktum for den fastlåste konflikten i landet.

Oppdragsgiverne befinner seg i både små og store byer som du oppdager etterhvert som du utforsker det varierte og enorme spillområdet - enten til fots, i bil eller i båt. Hvordan du løser oppgavene er opp til deg, og hvis du vil kan du lure gruppen du jobber for trill rundt.

Et eksempel er et oppdrag som går ut på å hjelpe en konvoi med kjøretøy – hvis du er hypp på å være slem, er det ingenting i veien for at du heller raner bilene.

Smarte fiender

Omgivelsene er fulle av skyteglade fiender og gutta fra Ubisoft skrøt veldig av hvor mye tid de har brukt på den kunstige intelligensen. Figurene du støter borti (både slemme og snille) har en lang rekke behov som må tilfredsstilles, noe som er med på å bestemme hva de gjør – for eksempel om de skal følge etter deg hvis du rømmer, hvilken rute de skal patruljere, og om det er sovetid.

Kampene vi fikk demonstrert viste at de mange soldatene vet hva de driver med. Motstanderne dine samarbeider og søker dekke, fyren fra Ubisoft måtte virkelig utnytte mulighetene spillmotoren åpner for for å knerte dem. Blant annet sprengte han huset noen var inni, satt fyr på et tak og dermed stekte de som var oppå levende, og annet kos.

Heldigvis er du ikke alltid alene i kampen mot slemmingene – andre agenter har slått opp leir rundt omkring og disse lar deg overnatte, gir deg sideoppdrag, og tar i et tak hvis det trengs. Førstnevnte gjør for øvrig enkelte oppdrag veldig mye lettere, for eksempel er det å snike seg inn i en base enklere når det er bekmørkt.

Virker solid

Akkurat som med «Rainbow Six: Vegas 2» fikk vi ikke prøve spillet, men hvis hele «Far Cry 2» er like bra som de små glimtene vi har fått se har vi en stor opplevelse i vente.

Det jeg synes er mest lovende er alle mulighetene de dynamiske omgivelsene åpner for, og jeg gleder meg skikkelig til å sette meg ned med spillet i fred og ro.

«Far Cry 2» slippes til PC 25. mars, og er under utvikling til både PS3 og Xbox 360. Neste uke publiserer vi et lengre intervju med utviklerne.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.