*Nettavisen* Nyheter.

Vi har testet Far Cry 2

Kan oppfølgeren virkelig bli så bra som originalen?

(Spillmagasinet): Forrige gang vi tok en ekstra grundig titt på det etterlengtede skytespillet «Far Cry 2» var da jeg besøkte utviklerne i Montreal før jul i fjor.

Mer fra SPILLMAGASINET.no:
- Se alle videoene fra spillet
- Intervju med utviklerne
- Vi har sett fremtidens skytespill

Mye har skjedd siden den tid og nå har jeg tilbrakt et par timer sammen med en nesten ferdig utgave. Inntrykkene jeg sitter igjen med er stort sett positive, men dessverre er det i hvert fall en ting som kan legge en stor demper på opplevelsen.

Stort spillområde

«Far Cry 2» er en krysning mellom vanlige skytespill og åpne spill som «GTA IV». Utviklerne hos Ubisoft lar deg utforske et 50 kvadratkilometer stort område av et fiktivt afrikansk land, og du tar oppdrag når du føler for det og i hvilken rekkefølge du vil. Selvfølgelig må enkelte klares før du åpner opp flere, men når jeg spilte hadde jeg bestandig et par valgmuligheter.

Landet spillet utspiller seg i er herjet av borgerkrig og du tar kontroll over en leiesoldat som er sendt for å fjerne «The Jackal», en nådeløs fyr som forsyner begge parter med våpen. For å klare oppdraget må du spille de to sidene, «United Front for Liberation and Labor» og «Alliance for Popular Resistance», opp mot hverandre. Gjennom å jobbe for begge to lærer du mer om den mystiske våpenhandleren.

Se eksklusiv gameplayvideo fra "Far Cry 2":
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

HTML EMBED
video_embed(10640,1);

Se flere spillvideoer her

Mye å gjøre

Til sammen byr de to grupperingene på over 30 hovedoppdrag, og de jeg prøvde var både varierte, utfordrende og underholdende. Blant annet skulle jeg ta livet av en politisjef, sprenge våpenforsyninger og sabotere (les: destruere) diverse installasjoner. Som seg hør og bør byr «Far Cry 2» også på en rekke sideoppdrag, blant annet kan du hjelpe en undergrunnsbevegelse i bytte mot malariamedisin (som du trenger for å holde deg frisk).

Samtlige oppdrag jeg testet varte i over en time og kunne klares på vidt forskjellige måter, jeg føler meg trygg på at spillet kommer til å vare og rekke. Den store spillverdenen er for øvrig også full av hemmeligheter, blant annet kan du lete etter diamanter som igjen fungerer som valuta.

Kule «baner»

Selve oppdragene minner veldig om tradisjonelle brett, som oftest skal du reise til et bestemt sted og kjempe der. Alle «brettene» jeg spilte var meget gode, både designmessig og med tanke på variasjon. Et annet pluss er at de åpnet for en rekke ulike taktikker – alt fra Rambo og til sniking gikk an og føltes naturlig. Jeg fikk aldri følelsen av at utviklerne favoriserte bestemte løsninger.

Bli med bakom spillet i denne utviklerdagboken
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

HTML EMBED
video_embed(10622,1);

Se flere spillvideoer her

«Brettene» var som forventet fulle av fiender og her har Ubisoft en jobb å gjøre. Det er lenge siden jeg har vært borti større tullinger, blant annet hadde motstanderne store problemer med å se og treffe meg (selv om jeg stod på kloss hold). Heldigvis var det enkelte som hadde fått kamptrening, og disse skuddvekslingene var på høyde med det beste sjangeren har å by på.

Severdigheter

For øvrig synes jeg ofte at turen til der hvor jeg skulle gjøre noe var minst like artig som selve oppdraget.

Ofte tok jeg meg selv i å vandre rundt og se på de naturskjønne omgivelsene, og jeg ramlet helt tilfeldig over flotte fossefall, små bosetninger (fulle av fiender), utrolige utkikkspunkter og mye mer. «Far Cry 2» er et flott spill og utviklerne liker å vise det frem, for å si det sånn.

Akkurat som i virkeligheten, i hvert fall i følge Ubisoft, er spillets Afrika skittent. Støv og møkk fester seg til alt og du må hele tiden passe på. Blant annet bryter kjøretøy sammen, og våpnene blir gradvis verre og låser seg oftere og oftere.

Se traileren fra Ubidays 2008
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

HTML EMBED
video_embed(10620,1);

Se flere spillvideoer her

Dårlige kompiser

En av tingene utviklerne har skrytt mye av, er kompisene dine. Rundt om treffer du på andre leiesoldater som har lyst til å samarbeide med deg. Dessverre er disse like dumme som brorparten av fiendene og bruker mesteparten av kampene på å rope om hjelp.

Bortsett fra å komme med noen ofte kule alternative løsninger på oppdragene, skjønner jeg foreløpig ikke helt hva de skal tilføre spillet. Ikke er de særlige sjarmerende eller interessante heller.

Grusomt lagringssystem

Den daffe kunstige intelligensen er imidlertid ikke det største problemet i versjonen jeg spilte, den æren går til det grusomme lagringssystemet.

Du kan bare lagre på få og bestemte steder som ofte befinner seg veldig langt unna deg, noe som vil si at du må kaste bort mye tid på unødvendig reising. I tillegg er det ikke noe mellomlagring eller lignende. Jeg opplevde flere ganger å måtte begynne helt på nytt på et oppdrag, noe som ikke var nevneverdig artig når det skjedde for andre eller tredje gang.

Masse potensial

Hvis utviklerne gjør fiendene smartere og får på plass et mer brukervennlig lagringssystem, føler jeg meg trygg på at «Far Cry 2» blir fabelaktig og et av høstens beste spill. Oppdragene er varierte og underholdende, de store omgivelsene en fryd å utforske, og det tekniske så bra at jeg synes synd på andre utviklere.

951

Les flere spillsaker på www.spillmagasinet.no.

Tilbud fra Nettavisen: Prøv 350 PC-spill i fem dager for fem kroner

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.