RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vi kjørte fjordens råeste

Foto: Eirik Baardsen (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Det gikk så fort at kameraet forsvant. Se video og bilder.

SE BILDEKARUSELL LENGER NED I SAKEN

Sessa Key Largo 36 er noe av det mest betagende man kan kjøre rundt på sjøen med. Den er usedvanlig lekker å se på, men er ikke så påtrengende aggressiv i linjeføringen som andre båter med samme fartspotensial.

Sessaen oser av italiensk design og kvalitet. Men det som kanskje først og fremst gjør båten så uimotståelig inntagende er de tre enorme påhengsmotorene. Bak på hekken sitter tre Yamaha V8-motorer som yter 350 hestekrefter hver.

Se, så fort det går - video!

HTML EMBED
video_embed(11018,1);

Foto/redigering: Eirik Baardsen

Det er noe spesielt med utenbordsmotorer. Enkelte båtentusiaster vil kanskje huske 80-tallsdrømmen om en rask båt med cigarette-skrog og Johnsons fete hvite 300 hesters V8-er bakpå. I flere tiår har påhengsmotorer på 300 hestekrekrefter vært det største man får tak i. Så kom altså Yamahas nye supermotor på 350 hestekrefter i fjor.

Nettavisen tok turen ut i fjorden for å sjekke hvordan disse formidable kraftpakkene virker på den italienske 36-foteren:

Rolig sig ut fra marinaen på Oksenøya. Så full gass sørover mot Borøya. Etter få sekunder er båten oppe i maksfart på 52 knop – en fantasisk akselerasjon til å være en så stor båt. De tre Yamahaene sparker utrolig sivilisert – pisker opp et herlig skum bak hekken.

Deretter legges båten hardt over. Først én 180 graders sving - så en ny den andre veien. Det er så du formelig limes fast i setet. Det går som på skinner – og føles akkurat som første gangen du kjørte berg og dalbane.

DRONNING: Ingen tvil - Sessas største skjærgårdsjeep er ikke bare rask. Den er også en av fjordens vakreste.
DRONNING: Ingen tvil - Sessas største skjærgårdsjeep er ikke bare rask. Den er også en av fjordens vakreste.

Så skjer det. Jeg ser det bare i øyekroken. Noe flagrer ut over ripa akterut. Blir liggende i sjøen. Det er sekken min. Oppi den ligger et Canon-kamera til flere titalls tusen kroner.

Sekken ble lagt på et trygt sted, trodde jeg. Den lå på dørken bak førerplassen. Men akselerasjonen og de påfølgende svingene sørget for å flytte den ut på akterdekket, før den suste ut på badeplattformen og videre ut i sjøen.

Akkurat dette kan være verdt å være obs på. Særlig dersom man har barn med seg. Fra den ene akterbenken er det klar bane rett ut i sjøen. Selv om denne benken kan skyves lenger inn på dekket, burde kanskje Sessa her ha hatt en enkel port eller lignende som kunne sperre den. Inntil det kommer på plass: La poden sitte ved siden av pappa foran.

Se video av båtens mange lekre detaljer:

HTML EMBED
video_embed(11015,1);

Båten er en drøm å kjøre. Den er så utrolig sivilisert. Samtidig har den monsterkrefter. Og påhengsmotorene er prikken over i’en. Det er virkelig en deilig følelse å sitte bak – høre på lyden, og kikke på skumsprøyten. Har du stått på akterdekket på en av de større hurtigbåtene som trafikkerer kysten, er det ikke vanskelig forestille seg hva vi snakker om.

Det er et slikt fantastisk sus i de tre V8’erne. De står som tre store monumenter – vibrer lett under kreftene de utsettes for i den høye farten – omtrent som motorene på en flyvinge.

Sessaen har selvfølgelig sine begrensninger. Den er ikke spesielt praktisk i dårlig vær. Det er en typisk solskinnsbåt. Masse plass på akterdekket, for ikke å snakke om på den store solsengen foran vindskjermen.

Men begynner det å regne, blir det straks litt trangere om plassen. Båten leveres i utgangspunktet ikke med kalesje. Men fatt mot – du skal kunne sitte tørt på turen ned til hytta neste sommer.

- Båten skal få en kjørekalesje. Det lager vi her i Norge, sier Christian Eyde hos Oslo Båtsenter, som forhandler Sessaen her til lands.

LES MER PÅ NETTAVISEN.NO/BÅT:

Prinsessen du aldri får

Her er høstens båtnyheter

Kalesjen vil dekke de tre førerstolene, samt pantryet bak. Det blir en løsning á la det man har på de svenske Nimbus-båtene, som Oslo Båtsenter også er forhandler for.

Under dekk er det greit med plass. Interiøret er forseggjort, og materialvalget upåklagelig: Lyst treverk, svarte, skinnende benkeplater på toalettrom og kjøkken. Båten har selvfølgelig toalettrom med dusj, og foran i baugen sitter en integrert flatskjerm.

Under førerplassen har båten en svært stilig «gjestelugar». Her er det dobbeltseng med havutsikt gjennom sidevinduer som utgjør en av de virkelig fine designdetaljene på båten. Fra utsiden ses disse vinduene som en rektangulære, svarte felter innfelt i skroget. Man ser ikke at det er vinduer. Et rundt koøye av den gamle sorten er imidlertid montert midt i sidevinduene. Dermed er det tre runde koøyer på hver side, noe som bidrar til båtens elegante uttrykk.

Se bilder - (artikkelen fortsetter nedenfor).

850

Når solen solen skinner er det plenty med boltreplass. Akterut er det selvfølgelig lyst tredekk, og benker trukket med okergult skinn. Et utendørs pantry rommer kokeplater, vask og integrert kjøleboks. Soldekket ligger foran vindskjermen. Her er det ikke noe problem å få plass til 4-5 kropper på de okergule, myke skinnputene.

Dette er en perfekt båt for deg som vil pendle mellom hytta og hovedstaden. Du sitter som en konge.

EN SOLSKINNSHISTORIE: Christian Eyde fra Oslo Båtsenter lot det norske båtpublikummet få hilse på Key Largo 36 på båtmessa «Båter i Sjøen» i forrige uke.
EN SOLSKINNSHISTORIE: Christian Eyde fra Oslo Båtsenter lot det norske båtpublikummet få hilse på Key Largo 36 på båtmessa «Båter i Sjøen» i forrige uke.

Bak vindskjermen står tre lekre seter i brunt og okergult skinn. Med et mulig unntak for de saftige motorene akterut, er disse designstolene båtens naturlige blikkfang. Med de tre V8’erne blåser du av gårde, og er forbi Drøbak-sundet før du vet ord av det.

Førerplassen er ikke mindre innbydende: Gasshåndtaket består av to hendler. Du kan koble ut den midtre motoren, og manøvrere ved hjelp av hver av de to ytre motorene. Eller – når du bare skal vise frem båten i Middagsbukta – kan du koble ut de to ytterste moterene, og lunke stille av gårde på den midterste.

Du cruiser behagelig rundt 35 knop. 40 knop virker slett ikke stressende i denne digre farkosten. Skulle du møte på noe sjø i Ytre Oslofjord, så fikser Sessaen det. Vi fikk ikke gleden av å prøve båten skikkelig i bølger, men de solide hekkbølgene fra en passerende MTB passerte helt uproblematisk under det kraftige V-formede skroget.

Så var det pengene. Har du råd til å bla opp 3 millioner kroner for en båt, så er du neppe den som rynker på nesen over bensinutgiftene. For dette er ikke et dieseldråg. Key Largo 36 er en ekte bensinbåt, med den go’lyden som følger med.

LEKKERBISKEN: Selv med en pris på 3 millioner kroner, skulle det bli noen av disse å se på fjorden til sommeren.
LEKKERBISKEN: Selv med en pris på 3 millioner kroner, skulle det bli noen av disse å se på fjorden til sommeren.

De tre store Yamaha-motorene drikker 380 liter besnin i timen på full spiker. Holder du marsjfart på 32 knop, reduseres forbruket til cirka 130 liter i timen, oppgir Oslo Båtsenter.

Bensintanken i Sessaen er på 1200 liter. Dermed skulle du kunne kjøre en 8-9 timer i marsjfart før du må fylle. Full tank koster snaut 18.000 kroner med dagens bensinpriser.

Sessa Key Largo 36 er noe av det absolutt lekreste som går på fjorden. En konkurrent er helt klart Windys 35 Khamsin, som koster omtrent det samme. Sessaen skiller seg imidlertid ut. Den er – om mulig – enda kulere.

Dette skyldes selvfølgelig de usedvanlig lekre - men likevel diskre linjene – paret med italiensk luksus-design over hele linja. Prikken over i’en er de tre fantastiske påhengsmotorene. De er nesten verdt kjøpet alene.

1050 HK: Sessaens 3 Yamaha-motorer bidrar til å gi båten et attraktivt særpreg.
1050 HK: Sessaens 3 Yamaha-motorer bidrar til å gi båten et attraktivt særpreg.

Foreløpig er det ikke solgt en eneste Sessa Key Largo 36 i Norge. Båten vi prøvde, er den første i sitt slag her i landet. Så hva slags folk er det som skal kjøpe en slik båt til rundt 3 millioner kroner?

- Det er nok folk som er på jakt etter en båt de kan kjøre opp og ned til hytta med, og som tåler en del vær og vind. Videre er det folk som er opptatt av design og stil, og som gjerne vil skille seg ut fra mangden, sier Eyde.

Og skille seg ut, det gjør man med en slik båt. Det finnes rett og slett ikke maken på markedet. En naturlig konkurrent vil nok være Windys populære 35 Khamsin. Men denne båten har mer tradisjonelle linjer, og innenbordsmotorer.

Båter fra Nor-Tech eller Fountain blir altfor mye racerbåt til å kunne sammenlignes. Goldfish har en skikkelig designperle – daycruiseren 30 SC - men den blir temmelig liten igjen, sammenlignet med Key Largo 36.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere