Gå til sidens hovedinnhold

- Vi legger oss flate for de feilene vi har gjort

Men ICA avviser at de setter opp prisen og kaller det tilbud.

Fredag melder Finansavisen at ICA driver med omfattende juks av matvareprisene. Her kommer det frem at det som blir presentert som tilbud, slettes ikke har vært det, men at det har vært ordinær eller til og med dyrere enn normalt.

Blant annet har produkter blitt omtalt med tilbudspris i en kundeavis, noe de ikke har hatt.

Les mer: - ICAs tilbud er bare bløff

Avviser prisbløff
ICA vedgår at de har begått feil i kampanjeprosessen, men ser ikke på dette som en prisbløff, eller noe annet slags forsøk på å lure kundene.

- Vi legger oss flate for de feilene vi har gjort, og setter pris på at Finansavisen har gjort oss oppmerksom på feilene. Det jobbes nå intenst, på konsernnivå, for å gjøre endringer slik at slike feil ikke gjentar seg, sier Bjørn Friis, kommunikasjonsdirektør i ICA, til NA24.

Forbrukerombudet hadde ikke sett saken da NA24 tok kontakt, men kommer med følgende uttalelse etter å ha lest artiklene.

- Vi har sett dette tidligere i andre bransjer, men på grunn av økende og sterkere konkurranse er vi bekymret for at det også i dagligvarebransjen blir mer og mer vanlig med villedende markedsføring, sier Jo Gjedrem, i Forbrukerombudet, til NA24.

ICA mener imidlertid ikke at de forsøker å lure kundene.

Prisendring etter trykkestart
I kundeavisen blir pinnekjøtt fra Matmestern priset til 109 kroner per kilo, mens ICA Nær-kjøpmenn understreker overfor avisen at pinnekjøttet har vært solgt til 99 kroner per kilo siden det ble tilgjengelig for flere uker siden.

- Prisendringer som er foretatt etter av kundeavisen er sendt til trykkeriet og faktafeil i Finansavisens artikkel er årsaken til misforståelsen. Fakta er at når pinnekjøttet først kom i butikken hadde det en pris på 119 kroner per kilo, ikke 99 kroner som det står i Finansavisen, sier Friis.

Han forklarer hendelsesforløpet slik:

- 24. november bestemte vi oss for å kjøre kampanje. I utgangspunktet bestemte vi oss for å senke prisen til 109 kroner kiloen. Denne prisen ble trykket i kundeavisen. Produksjonstid på kundeavisen er 21 dager. Etter at kundeavisen ble sendt til trykk satte konkurrentene våre ned prisen til 99 kroner per kilo. Og vi bestemte oss for å gjøre det samme. Dermed ble prisen i butikk billigere enn det som står i kundeavisen, sier Friis.

ICAs forklaring er i tråd med forbrukerombudets retningslinjer.

- For at det skal være et tilbud så må prisen være nedsatt i forhold til ordinær pris. Og hvis tilbudsperioden blir for lang er det ikke lenger et tilbud, men anses som en ordinær pris. Og da kan det heller ikke markedsføres som et tilbud, sier Gjedrem.

Innrømmer feil tilbud
Men det er ikke bare pinnekjøttet som har blitt hengt ut som villedende. Også endel produkter som i liten grad kan knyttes til pinnekjøtt og jul har blitt det samme.

Her tar ICAs informasjonsdirektør selvkritikk og peker på at det er begått feil i kampanjeprosessen. Og at det for eksempel er lest for dårlig korrektur før ting blir sendt av gårde. Blant annet

- Noen av de øvrige eksemplene, sier jeg som sant er at, skyldes feil under kampanjeprosessen. Det er altså ikke gjort en god nok jobb fra vår side, sier Friis

Forbrukerombudet poengterer at kampanjepriser er tidsbestemt og at de skal være lavere enn ordinære utsalgspriser.

- Tilbudspris er ikke det samme som fast lavpris. Et tilbud er en tidsbestemt nedsatt pris, mens en fast lavpris er at man sammenligner seg med konkurrentene og priser seg lavt i forhold til de, sier Gjedrem.

Les flere saker på NA24

Kommentarer til denne saken