RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vi liker det ikke

Sist oppdatert:
TV, radio og nett er en kraftfull kombinasjon. Vi frykter at TV 2 vil inngå avtaler med annonsørene som ekskluderer konkurrerende medier.

I et kapitalistisk samfunn finnes det knapt noe verre enn monopol. Valgfrihet og konkurranse er kapitalismens kjerne. På mediemarkedet bør konkurransen holdes hellig, ikke bare for å holde prisene nede, men for at folk skal kunne se verden fra ulike sider.

Leserne trenger medier som bringer ulike nyheter og kommentarer til torgs. Annonsørene trenger medier som konkurrerer om reklamekronene.

Ønsket om monopol ligger innbakt i all forretningsvirksomhet. Vi har tidligere sett Aftenposten nekte konkurrenter å annonsere i avisen. Da konkurransen kom på rubrikktjenester på nett, forsøkte Finn å lokke eiendomsmeglere til seg med esklusivitetsavtaler. Medieselgere snakker også om at TV 2 har operert med avtaler som premierer annonsører som bruker hele budsjettet sitt kun på TV 2.

Derfor uttrykker vi nok en gang vår undring og bekymring over at TV 2 så lett har fått tilgang til å dominere den nye riksdekkende kommersielle radiokanalen, Kanal 4. Vi minner også om at TV 2 for et halvt års tid siden kjøpte Nettavisen. I sum gjør dette TV 2 til en veldig dominerende mediebedrift innen kommersielle elektroniske medier i Norge.

Leserne og seerne har heldigvis NRK. Annonsørene har TVNorge og TV3 – og andre medier - men vi frykter at TV 2 skal forsøke å låse flest mulig annonsører til sin multimediepakke på TV, radio, nett og tekst-TV. Vi håper at dette er å se spøkelser på høylys dag, men det ergrer oss at politikerne snakker om mangfold og distriktsprofil, mens eierkonsentrasjonen bare vokser.

Sannheten er at Kanal 4 fikk konsesjon på grunnlag av løfter de aldri var i stand til å holde. Kåre Valebrokk gjør bare jobben sin når han foruten landets største (kommersielle) TV-kanal nå også får hånd om landets største radiokanal og en av landets lendende nettaviser.

Men vi liker det ikke.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere