*Nettavisen* Nyheter.

Vi prøvekjører fartsmonsteret

Spillmagasinet har svidd gummi i Paradise City. Her er våre førsteinntrykk av «Burnout Paradise».

05.12.07 10:06

NYDALEN (Spillmagasinet): Det er alltid hyggelig å dra på besøk til Electronic Arts kontorer i Oslos industrielle rosebusk, kalt Nydalen. Lokalene er kreativt innredet, men det er spillrommet som virkelig imponerer.

Lydisolert med digert lerret, spillkonsoller systematisk dandert under fem store flatskjermer, surroundanlegget antakelig nøye plassert rundt to komfortable lenestoler. Scenen er satt for et par timer med «Burnout Paradise», som er gjenstand for den tunge jobben vi er der for å gjøre. Ahhh.

Utviklet for Playstation 3

Det er en versjon til Playstation 3 vi spiller. «Burnout Paradise» er programmert spesielt med tanke på Sonys nye konsoll og så tilpasset til Xbox 360 - et trekk som ifølge utvikler Nick Channon gavner både PS3- og Xbox 360-versjonen.

Førsteinntrykket er veldig greit. Dette er «Burnout» slik vi er vant til å se det, pene, lyse omgivelser, grom lyd og mange knusbare biler. Men EAs nye kræsjorgie har et par hemmeligheter under panseret.

Åpen by, ingen meny

Først og fremst er bruken av menyer tonet ned så langt det lar seg gjøre - på godt og vondt. Mest vondt.

Du kjører rundt i Paradise City, en ganske stor og helt åpen by. Her finnes det ingen sperrer utover at du ikke kan kjøre i eller på vannet, hele byen ligger for dine føtter, eller rettere sagt, dekk.

For å starte et nytt event må du kjøre til et kryss. Det er ikke lenger mulig å starte ulike løp gjennom en meny.

Etter hvert lærte vi oss triksene, men til å begynne med ble vi irriterte over en slik virkelighetsnær løsning i et så virkelighetsfjernt spill. Her er et par illustrerende eksempler.

Av uforståelige grunner klarte vi ikke å ta alle de nødvendige bilene i en «Road Rage», og oppdaget da to kjipe ting:

  1. Det går ikke å starte eventet på nytt.
  2. Vi hadde kjørt lenge og var langt unna det krysset hvor eventet startet. Argh.

I koden vi prøvde var det heller ikke mulig å slå på noen GPS for å komme tilbake til utgangspunktet eller et annet kryss med samme type event. Isteden har hver gate en adresse, og du må kjøre etter gatenavnene for å finne frem.

Se video fra «Burnout Paradise»:
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

HTML EMBED

Se flere spillvideoer her

Ta kjentmannsprøven

Etter hvert gikk det riktignok bedre å finne frem. Byen er omkranset av vann og det løper også en elv gjennom den slik at du har enkelte landemerker å kjøre etter.

Kartet over byen er dessuten tilgjengelig som meny og her går det an å vise kun de eventene du har lyst til å kjøre. Viktigere får du også her vite adressen til krysset. Vi finner for eksempel at krysset I-88 & Moore har en «Road Rage». Jeg kjører på E. Crawford Dr. og ser at I-88 kommer opp på min høyre side, og tar av her.

Ganske enkelt når du først finner ut av det, men ikke så enkelt som å velge det fra en meny ...

Den åpne stilen beholdes tilsynelatende i alle elementene i spillet. Når du starter et løp får du et raskt blikk på kartet som viser hvor du er og hvor du helst skal komme først i mål. Veien dit er det opp til deg å bestemme. Men mens datamotstanderne våre er lommekjent i Paradise City er vi avhengige av å sjekke kartet for å komme oss på eller av motorveien, over den riktige brua eller ta til høyre i riktig kryss.

Har du prøvd å lese kart mens du raser av gårde i 300 km/t i motgående kjørefelt med møtende trafikk? Ikke? Det er kanskje en grunn til det ...

Kjører du mot virkelige motstandere online blir imidlertid god kjennskap til byen en taktisk fordel. Den som kjenner byen best, har klart største sjanse til å vinne. Paradise City har også 400 snarveier som kan korte ned veien til mål.

Men moro er det

«Burnout» er «Burnout» og det første virkelige spillet i serien på den nye generasjonen av konsoller svir nok gummi til å misunne enhver notodding.

Det virker som om «Burnout Paradise» har fjernet seg delvis fra den umiddelbarheten som har kjennetegnet serien så langt, og lagt seg på en linje hvor det er meningen du skal bli skikkelig godt kjent med spillet og spesielt byen det foregår i.

Går det på bekostning av ideen om «fem minutter mer moro»? Til å begynne med, ja. Hva som skjer når du først er blitt kjent med byen, kan vi ikke si noe om foreløpig, Fungerer det likevel? Tja, kanskje. Vi hadde det mer morsomt enn vi ble irriterte over manglende menyer. Det vil ta mye lengre tid enn et par timer å bli kjent med spillet, men det gjør vi så gjerne.

«Burnout Paradise» slippes til Xbox 360 og Playstation 3 i slutten av januar 2008. Spillmagasinet kommer med en anmeldelse av spillet i forkant av lanseringen.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.