*Nettavisen* Nyheter.

Vi shopper til gull på internett

Kjøpekåte nordmenn knuser svensker og dansker på internett.

05.12.07 18:00

I snitt handler nordmenn for 7.765 norske kroner på internett i år. Det er 35 prosent mer enn svenskene. Nordmenn vil etter alt å dømme handle for over 20 milliarder på nettet i 2007. Kjøp av reiser topper listen.

Tallene kommer frem i en omfattende undersøkelse utført av DIBS (dansk internett betalingsservice) Payment Services.

Undersøkelsen, som er basert på intervjuer med 3.000 personer og 870 internettbutikker i de tre skandinaviske landene, viser at det er 13,1 millioner aktive e-handlende over 15 år i Skandinavia. Disse handler for totalt 75 milliarder norske kroner i 2007.

- Tallene er overraskende høye og viser at tidligere barrierer for å handle på nett er brutt, sier salgsdirektør Halvor Kaafjeld i DIBS Norge til Nettavisen og legger til at handelen på internett i Skandinavia økte med hele 44 prosent fra tredje kvartal 2006 til tredje kvartal 2007.

Nordmen på topp
I snitt handler hver person i utvalget for 5.869 kroner per år. Nordmenn og dansker er de mest aktive e-handlerne. I snitt handler nordmenn for 7.765 norske kroner, noe som er 35 prosent mer enn svenskene. Søta bror handler for gjennomsnittlig 5.511 kroner. Danskene handler i snitt for 7.221 kroner (NOK).

Den typiske e-handler
I undersøkelsen går det frem at det er 25-34-åringene som handler oftest på nettet, mens 35-44-åringene punger ut mest. Nesten en tredjedel av 35-44-åringene har handlet for mer enn 10.000 kroner de siste 12 måneder.

Norske menn mellom 35 og 54 år handler for de største beløpene.

Lavere pris
Forbrukernes motiv for å handle på internett er først og fremst lavere priser. 66 prosent av forbrukerne svarer at lavere pris er en vesentlig motivasjonsfaktor. Deretter følger kriterier som tidsbesparelsen ved å handle på nettet, uavhengigheten av åpningstider, samt muligheten for å sammenligne produkter og priser.

Store bransjeforskjeller
Ikke alle bransjer har vært like dyktig til å utnytte fordelene med e-handel. Reisebransjen topper listen – ikke mindre enn 61 prosent av forbrukerne har kjøpt en reise eller en flybillett online i løpet av de siste 12 måneder.

47 prosent av forbrukerne har kjøpt en billett til teater, konsert, sport eller lignende online det siste året. Deretter følger data- og elektronikkprodukter, musikk og film, bøker, og telefonirelaterte produkter. Nederst på listen finnes mat- og drikkevarer som kun tre prosent av forbrukerne har handlet online de siste 12 måneder.

Se alle tallene fra undersøkelsen på www.dibs.no.

Les flere artikler om privatøkonomi her.

Annonsebilag