RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Montasje (TV 2 Interaktiv)

Vi svindles oftere

Sist oppdatert:
Forbrukere advares, etter en 200 prosents økning i svindelforsøk på nettet.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Ifølge britiske APACS har antallet phishing-angrep på de britiske øyer økt fra 3,394 i første kvartal i fjor til 10,235 de tre første månedene i år.

NA24 - din næringslivsavis

Phishing handler kort sagt om at personlig informasjon blir «fisket ut» fra ofrene, blant annet ved å lure nettbrukere til å oppgi informasjon via e-post, nettsteder eller programvare de får installert på nettbrukernes pc-er.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Det mest vanlige er, ifølge APACS, at forbrukere får tilsendt en mail fra det som tilsynelatende er deres bank. I mailen er det lenket til sider som er identiske som bankens forsider. Forbrukerne blir så bedt om å verifisere sine kontoopplysninger og personalia. Dermed blir dette lagt rett inn i svindlernes databaser.

Ett enkelt råd
APACS sier at hver eneste phishing-episode de har registrert gjennom sine undersøkelser, i virkeligheten kan være resultatet av hundretusener, eller kanskje millioner av slike mailer. Organisasjonen sier at selv om nettsvindler gikk ned i løpet av 2007, har svindlerne vært langt flinkere til å stjele personalia fra forbrukere.

- Svindlerne gir ikke opp. Hyppigheten av phishing-angrep fortsetter økningen, og svindlerne blir bare mer og mer sofistikerte, sier kommunikasjonsdirektør Sandra Quinn i APACS til Metro.

Hun har ett eneste råd til folk flest:

- Rådet er ganske enkelt: Husk at banken din aldri vil sende deg en e-post hvor du bu blir spurt om å oppgi pin-koder, innloggingsdetaljer eller passord. Mottar du en mail av denne karakteren - slett den, oppfordrer hun.

Tappet for 3,5 mill.
Kriminaliteten på nettet merkes også i Norge.

Et hackingangrep i London i vinter rammet mange norske bankkunder som oppdaget at pengene forsvant ut av kontoene, skriver Dagens Næringsliv.

– Dette var et ekstraordinært angrep, sier informasjonsdirektør Rune Kibsgaard Sjøhelle i Nordea.

Han sier at 150 Nordea-kunder fikk tappet kontoene sine for tilsammen 3,5 millioner kroner.

Alle de berørte kundene hadde vært i London i vinter.

Facebook-phishing
Også på Facebook dukker problematikken opp. Flere har i vinter mottat en melding som lyder slik:

«Hey, I got a new Facebook account. I'm going to delete this one, so add my new profile.»

eller:

«Hey, jeg har fått meg ny Facebook-bruker. Jeg vil slette denne, så du må legge til min nye profil.»

Blir lurt
Enn så lenge, ser ikke dette så mistenksomt ut. Men følger du den vedlagte lenken, vil du komme til en side som ser identisk ut som Facebook sin påloggingsside.

I virkeligheten havner man imidlertid hos «view-facebookprofiles.com».

LES MER: Stjeler ID-en din på Facebook

Brukere blir da lurt til å legge igjen sitt brukernavn og passord, tilsynelatende for å logge inn igjen på sin egen bruker. I virkeligheten stjeler bakmennene din påloggingsinformasjon, og får med det full tilgang til brukeren din.

Det er naturlig å tro at det er e-postadressene bakmennene hovedsaklig er ute etter. Denne kan igjen selges til selskaper som sender ut såkalt «spam», eller den kan brukes til mer tradisjonell phishing.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere