RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vi tester «Halo 3»

Sist oppdatert:
Som første norske avis har vi fått en smaksprøve av årets kanskje mest etterlengtede spill.

Klikk på playknappen over for å se mer av historien i «Halo 3».

AMSTERDAM (Spillmagasinet): Da spillet «Halo 2» kom ut i 2004 var den en kassasuksess verden ikke hadde sett maken til. Bare første helgen solgte spillet mer enn noe film har gjort – noen sinne.

Sent tirsdag kveld fikk Nettavisen prøve oppfølgeren, «Halo 3». Sammen med et knippe utvalgte journalister fikk vi for første gang prøve deler av enspillerdelen på det ekstremt etterlengtede førstepersons skytespillet.

Lyd:Hør hele pressekonferansen her


Ringetone:Last ned til mobilen [Høyreklikk og velg «Lagre mål som...»]

- «Halo 3» blir klart et større spill enn «Halo 2», sier sjef for Microsoft Game Studios Shane Kim til Nettavisen.

Med beina på jorda

Både «Halo: Combat Evolved» og «Halo 2» har gjort stor suksess mye på grunn av spillets store univers, med hovedpersonen Master Chief i hovedrollen.

Denne gang må superhelten vår – altså du – redde både jorda og universet fra en nærliggende undergang. Store deler av sci-fi spillet foregår denne gang på vår velkjente klode, der de grusomme Covenant-karakterene er i ferd med å få full kontroll.

Som om ikke det var nok må han også stoppe Flood, en utenomjordisk parasittisk livsform som truer med utrydde resten av universet. Dermed bærer det etter hvert også ut i verdensrommet med Master Chief.

Får co-op-funksjon

Førsteinntrykket vi får etter å ha spilt deler av tredje brett og flere multiplayer-brettene er at spillutviklerne Bungie studios har vært svært lojale mot Halo-konseptet i utviklingen av dette spillet. Til glede for alle fans, skulle vi tro.

Vi møter de samme monstrene, grafikken er like skarp og fargerik, og vi kjenner igjen den stemningsrike musikken, som har en stor fortjeneste for at Halo-spillene har blitt slik de er. Selve brukergrensesnittet, for å bruke et kjedelig ord, er svært likt.

Forbedringer har likevel blitt gjort. Den største vil garantert glede alle Xbox Live-brukere:

Tirsdag kunne nemlig produsenten meddele at Halo 3 kommer med co-op-funksjon for multiplayerspilling på Xbox Live. Det betyr at opp til fire personer kan gå sammen om å gjøre kål på fienden. En vil da spille som sjefen sjøl, én får rollen som Arbiteren indrodusert i Halo 2 og de to siste blir soldater.

Dette avliver tidligere rykter om at en slik funksjon kun ville bli tilgjengelig ved at man koblet maskinene sammen fysisk eller spilte med delt skjerm.

Vi opplever også spillet som svært dynamisk, oversiktelig og naturlig lagt opp. Der du venter å finne action, finner du det. Fiendene virker dessuten veldig intelligente og skjønner blant annet hvor kula kommer fra selv om de ikke kan se deg.

Humor er også en stor del av spillet, med mange smarte kommentarer fra laget ditt som skaper en kameratslig følelse og oppfatning av at du er en del av en gjeng.

Ut-av-kroppen-opplevelse

Halo 3 kommer også med en rekke andre våpen og effekter. Ved hjelp av et såkalt Bubble Shield kan du omgi deg med et skjold som gjør at fienden ikke kan ramme deg på avstand.

Du setter opp skjoldet med et enkelt knappetrykk, og det blir stående en liten stund. Det hindrer effektivt kuler å treffe deg, men fienden kan likevel gå inn i skjoldet.

Du får også flere andre nye våpen og kjøretøyer som skiller seg litt, men ikke mye fra de du kjenner fra før

En annen riktig morsom effekt som også er lagt inn i spillet er at du etter å ha spilt, enten mot andre på nettet eller alene automatisk gjør opptak av spillingen, både på Xbox-en din og på produsentens hjemmesider. Opptakene kan du se fra den vinkelen du selv ønsker

Satser alt på Halo

Halo 3 ser altså ut til å være en litt forbedret utgave av begge sine forgjengere. Og det er helt sikkert godt nok. Spillet vil nok selge enormt mye når det kommer i butikken 26. september.

Microsoft arrangerer i høst ikke noe eget X0-arrangement for spillene sine, slik de pleier.

Som spillsjef i Microsoft, Shane Kim, sier når vi spør ham om hvorfor:

- Det er jo «Halo»-år i år.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere