RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vi tester iPad

Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Står vi foran en revolusjon innen bruk av internett?

Apples iPad ble lansert i USA 3. april 2010, og et eksemplar befant seg snart på flyet på vei til Norge og Nettavisen. Vi har foreløpig lekt med nettbrettet en halv dag, og førsteinntrykket er overveldende positivt.

MER: Derfor blir iPad en suksess

Det første som slår oss, er størrelsen. Basert på bildene vi har sett av iPad, forventet vi at den skulle være større. Ikke misforstå, nettbrettet er mer enn stort nok, den er bare hendigere enn man kunne anta. Vekten er dessverre ikke like ideell. 680 gram for Wi-Fi-modellen er ganske tungt for en håndholdt maskin, og det føles mer naturlig å holde den med to hender enn med én.

Sittende kan man ha nettbrettet på fanget eller støtte den med underarmen, og vi hadde også bestilt med Apples spesialetui for iPad, en investering vel verdt pengene. Den blanke skjermen reflekterer mye og når iPad ligger flatt på en pult, er det rett og slett vanskelig å se eller skrive på den. Det virtuelle tastaturet har fått en del negativ forhåndsomtale, og det er klart det ikke kan konkurrre med et tradisjonelt tastatur.

Sammenlignet med tastaturet til iPhone eller iPod Touch, er imidlertid iPads en drøm. Vi skrev oss gjennom en god notatside, og det gikk både relativt raskt og med få skrivefeil. På farten vil dette tastaturet gjøre jobben og vel så det.

Rask og og responsiv

De første testene av iPad har rapportert om en svært rask og responsiv maskin, og dette kan vi bare skrive under på. Vi har foreløpig testet iPad i kort tid, men så langt har vi ikke merket noen tregheter. Nettsider og applikasjoner åpner seg raskt, og innholdet vises umiddelbart. I likhet med iPhone vil innholdet på en nettside lastes inn etter hvert som du beveger deg gjennom siden.

Også i likhet med sine småbrødre kan iPad hovedsakelig kjøre ett og ett program. Unntakene er Apples egne programmer, som musikkavspilling gjennom iPod, men forhåpentligvis vil Apple annonsere såkalt multitasking under presentasjonen av OS 4.0 torsdag 8. april.

Se bildene av iPad:
(Artikkelen fortsetter under bildekarusellen)

3067

Størst er best

«Hva skal jeg med en iPad, det er jo bare en forvokst iPhone?». Dette er en av mest hørte innvendingene mot iPad, og kritikken er på sett og vis berettighet. Det er strengt tatt en forvokst iPod Touch, siden du ikke kan ringe med iPad utenom gjennom «Skype», men en skal heller ikke undervurdere effekten av en, til sammenligning, gigantisk skjerm.

Ipad er først og fremst beregnet på å konsumere internett og underholdning, og da er den drøye ni tommer store skjermen så langt vi kan bedømme ideell. Nettsider visualiseres på en helt annen måte enn på iPhone. Spill kommer til liv på en helt annen måte når skjermen dekker store deler av synsfeltet. Programmer har plass til mer informasjon og er lettere å navigere i.

Velkjent, med noe nytt

Alle som er kjent med brukergrensesnittet til iPhone eller iPod Touch, vil uten problemer kunne bruke iPad. Operativsystemet er det samme, med enkelte endringer tilrettelagt for en større skjerm.

Ta kalenderen, for eksempel. Takket være skjermstørrelsen får man nå plass til vesentlig mer innhold som gjør navigeringen enklere. Bildet til venstre illustrerer også en nyhet i iPad: Sprettoppvindu med hurtiginformasjon eller menyer. Dette ville i mange tilfeller vært fåfengt på skjermen til iPhone og iPod Touch, men er til god hjelp på iPad.

Programmene justeres også i forhold til om skjermen holdes på høykant eller med bredsiden ned. Epostprogrammet vil for eksempel få et eget navigasjonsfelt til venstre i 4:3-modus, mens brevene tar hele skjermen i 3:4-modus.

Epost, kontakter, iTunes, App Store, instillinger, notater og så videre har alle fått oppjusteringer for å bedre tilpasses den nye skjermen. Når det gjelder tredjeparts programmer er det litt forskjellig om utvikleren har tatt i bruk muligheten. Dessverre.

Bøker og magasiner

Med iPad kommer også den virtuelle bokhandelen iBooks. I den amerikanske versjonen fulgte «Ole Brumm» med. Vi har lest et halvt kapittel, og kan ikke si annet enn at det fungerte bra. Det er umulig å si hvorvidt det er slitsomt eller ei å lese en hel bok ennå.

Vi har også lastet ned magasinet «Gentlemen's Quarterly», som har utviklet digitale versjoner av magasinet sitt både til iPhone og iPad. Vi har testet begge versjonene, og som med nettsider og spill: Opplevelsen blir rett og slett mye bedre på en stor, glossy skjerm. Teksten er umiddelbart leselig, navigasjonen er enklere og innholdet vises raskere.

Vi gjør oppmerksom på at App Store for iPad ikke er lansert i Norge ennå, og at du trenger en amerikansk brukerkonto for å få tilgang.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

Heftigere spill

Internett, musikk, film, YouTube, magasiner, bøker. Og spill. Nintendo hevder de ikke frykter iPad som en konkurrent til DS. Det burde de.

Det finnes allerede en rekke spill som er skreddersydd for iPad, og nye publiseres hver eneste dag. I tillegg fungerer de aller fleste spillene til iPhone, selv om de er små (eller altfor pikselerte). Basert på noen runder med bilspillet «Real Racing HD» kan vi nok en gang si: Stor skjerm funker!

Grafikken gnistrer ikke akkurat, men med 1024 x 768 bildepunkter en halv meter fra øynene, er det lett å la seg rive med. Eller sagt på en annen måte: Det er vanskelig å ikke la seg rive med. «Real Racing» er allerede et anerkjent spill til iPhone, og tenk bare når utviklingen kommer skikkelige i gang. Pek-og-klikk, bilspill, grafiske hjernetrimmere, strategispill, brettspill, flysimulatorer. Listen er nesten uendelig over spill vi i utgangspunktet tror vil fungere på iPad.

Konklusjon

Vi har bare testet iPad noen timer, men tør likevel å slå fast at Apple har snekret sammen en maskin som leverer hva den lover. Med denne dingsen i hendene kan du konsumere internett og underholdning på en helt ny - og intuitiv måte.

iPad er litt tung, men samtidig rask, den ligger godt i hendene og begeistringen over å «ta» på internett gir seg ikke med det første. Med iBooks, iTunes, App Store og en rekke spesialsydde nettsider for hånden er det bare én ting som kan ødelegge opplevelsen for oss nordmenn: Prisen. Idar Vollvik og Ludo tar en svimlende pris på oppunder 10.000 noske kroner for en iPad som koster 700 dollar i USA. Vi regner ikke med at prisen i Norge blir så høy, men at toppmodellen kommer til å koste litt - det er det ingen tvil om.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere