Vi tester «Uncharted 2»

Foto: (Naughty Dog)

Du har fått med deg hypen om «Uncharted 2». Spillmagasinet har spilt det. Er det grunn til å glede seg?

23.09.09 09:26

NYDALEN (Spillmagasinet): «Uncharted: Drake's Fortune» fra 2007 er en av mine store favoritter til Playstation 3. Livlig eventyr med knall kontroll og gode skuespillere sørger for suksess.

Det er ikke bare jeg som oppdaget kvalitetene i «Uncharted» og utvikleren Naughty Dog kjenner nok presset fra fans og spillkjøpere i forkant av «Uncharted 2: Among Thieves». Hvordan skal de beholde alt det gode fra originalen og samtidig levere nok nyheter til å tilfredsstille et kritisk publikum?

Fire stolper

Kreativ sjef for Naughty Dog, Amy Henning, sier i et intervju med Qore at svaret er «lenger, større og enda mer ambisiøst». Mer konkret har Naughty Dog satt seg fore å levere på fire plan: En fullverdig filmopplevelse, en enspillermodus, en flerspillermodus og co-op. I tillegg kan vi legge til gnistrende god grafikk.

Spillmagasinet har prøvespilt «Uncharted 2», og selv om delen vi har spilt på ingen måte kan si noe om de rampete hundene leverer hva de lover, kan vi si at vi gleder oss mer enn før til å legge hendene på det endelige verket.

Mer om «Uncharted 2»:

Førsteinntrykk

Brettet vi har spilt oss gjennom er det samme som er vist fram en rekke ganger tidligere, hvor hovedpersonen Drake må løpe fra en lastebil med skyteglade soldater nedover et trangt smug, før han sniker seg gjennom et utbombet strøk.

Brettet heter «Urban Warfare», og demonstrerer spillets noe endrede kontroll, fysikk, kunstige intelligens og ikke minst taktiske muligheter.

Se «Urban Warfare» i aksjon:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED

Livaktig bra

Det første jeg legger merke til at hvor livaktig Drake beveger seg. Han snur seg, hopper, går og løper til forveksling likt et levende menneske. Også er kontrollen en smule endret.

Ved å holde inn R1 kan du nå beinfly gjennom gater eller rom og pepre løs på fienden. Det er ikke særlig effektivt, men kan være en enkel løsning om du ikke føler for å takle ti-tolv geriljasoldater fra den posisjonen du befinner deg på.

Du skifter våpen med styrekrysset som før, men granatene er nå flyttet til L2 slik at du har de tilgjengelig hele tiden.

Taktisk moro

Med aggressive og smarte fiender er dette en velkommen endring i spillet. I forhold til eneren synes jeg fienden nå endrer taktikk og er vesentlig mer nærgående enn før, noe som fordret mer taktisk tenkning enn tidligere.

Mot slutten av brettet kom jeg til en vaktpost med et dusin soldater. Å storme fram betød den sikre død, isteden snek jeg meg innpå fienden bakfra og lydløst uskadeliggjorde ham med firkantknappen. Med de første to soldatene ute av veien hadde jeg klar sikt til en trio et stykke unna.

Her gjaldt det å sikte godt med granaten. Traff jeg midt i gruppen oppdaget de den, men landet granaten like bak var de tre daue som sild. En slik manøver avslørte heller ikke hvor jeg hadde kastet fra og mens de øvrige soldatene prøvde å finne meg kunne jeg velge meg ut neste gruppe i ro og mak. Herlig!

Kort, men godt

Delen av «Urban Warfare» vi har testet er dessverre altfor kort til å komme med noen veldig klare meninger om hvordan hele spillet blir, men førsteinntrykket er godt.

Magefølelsen sier at dette er som originalen, bare med bedre grafikk, raffere fiender og heftigere fysikk. Vi gleder oss til å spille det endelige produktet!

Vi har nærmere 50 bilder fra «Uncharted 2: Among Thieves». Se alle bildene i karusellen under.

1462

«Uncharted 2: Among Thieves» slippes til PS3 14. oktober 2009. Vi kommer med en anmeldelse av spillet i forkant av lanseringen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.