*Nettavisen* Nyheter.

Vi testet valgkampeffektene

Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

- Dette er hjelpeløst, sier merkevareeksperten. Sjekk partienes valgutstyr og se terningkastene.

14.09.09 15:33

Er det mulig å vinne en velger med en fleecegenser med avtakbare ermer? Vel, det later til at noen i Arbeiderpartiet tror nettopp det. I hvert fall er de nevnte genserne en del av partiets valgkampeffekter.

Og Ap er ikke alene om å trykke opp valgutstyr av mer eller mindre kuriøs karakter.

Nettavisen har bedt partiene sende oss sine effekter. På bildet over ser du noe av det vi fikk. Resten ser du i bildekarusellen lenger ned på siden.

- Hjelpeløst
Partiene har fått produsert både gensere, lommekniver (!), sukkertøy, termoser, servietter og mye, mye mer med partiets logo på.

Men merkevareekspert gir valgkampeffektene det glatte lag. Bare ett parti får godkjent:

Christian Sinding i Brand Consulting synes partiene bommer fullstendig dersom de tror at promomaterialet skal ha noen effekt på velgerne.

- Det er ganske hjelpeløst. Ap er de som kommer best ut. Men de har også Norges beste reklamebyrå bak seg, så det er sikkert ikke helt tilfeldig. De andre er «all over the place», sier Sinding.

Det er reklamebyrået Try som hjelper Arbeiderpartiet. Byrået er ledet av Kjetil Try, som hadde Jens Stoltenberg som forlover i sitt bryllup.

- Rosen og rødfargen til Ap er den som er proffest og står best, og som henger sammen med resten av budskapet. For resten er det bare å vise en logo og en farge, sier Sinding til Nettavisen.

- Intern effekt
Han tror ikke noen av partienes effekter har noen særlig virkning på velgerne.

- Det kan hende at det har en intern effekt, noe å samle seg om. For oss som velgere er det ikke noe budskap. Det er farger, rødt der og blått der, men det er ikke noe mening, sier han.

Her ser du antrekkene - og under bildekarusellen har våre modeller - til daglig journalister i Nettavisen og Side2 - trillet terning på utstyret.

(Vurderingen følger under karusellen)

2362

Her er vurderingene:

Klikk på bildet for å forstørre.

Arbeiderpartiet: Det går helt klart en rød tråd gjennom alle Aps valgeffekter. Termosen fra Arbeiderpartiet er folkelig. Fleecejakken med avtakbare ermer appellerer nok mer til de eldre, men den røde T-skjorten har et mer ungdommelig snitt. Arbeiderpartiets sukkertøy smaker deilig bringebær.

Klikk på bildet for å forstørre.

SV: Dette var veldig tradisjonelt og kjedelig. Budskapet på T-skjorta var vanskelig å lese. Jakkemerket «heller kolje enn olje» er likevel humoristisk og trekker opp terningkastet. Men hvorfor så gigantisk button med SV på?

Klikk på bildet for å forstørre.

Venstre: Signalgrønt blir lagt merke til, og det er et pluss for Venstres miljøprofil. Halsen en fin til fjelltur, og kjekk hvis du går deg bort. Venstres valgeffekter har et sporty preg, og appellerer nok mest til de naturglade.

Klikk på bildet for å forstørre.

Rødt: Til tross for lite effekter, troner Rødt definitivt øverst blant partieffektene. T-skjorten er både fargerik og har et klart budskap. Partiet trenger ingen flere effekter med en slik t-skjorte.

Klikk på bildet for å forstørre.

Senterpartiet: Kan man egentlig se forskjell på Venstre og Senterpartiets valgeffekter? Partiene bruker nesten akkurat de samme effektene, men med forskjellig logo. Vi vet ikke hvem som hermer etter hvem, og gir derfor valgeffektene samme terningkast.

Klikk på bildet for å forstørre.

Høyre: Partieffektene til Høyre er litt som partiet selv; konservativt. Lite spennende effekter. Pikeskjorten passer nok likevel godt til partiet og deres velgere.

Klikk på bildet for å forstørre.

FRP: Partiets brem viser at dette er partiet for deg som er litt mer snobbete. Men hva med lommekniven? Frps velgere er kanskje ikke akkurat de mest naturvennlige personene, så vi skjønner lite av hvorfor partiet har valgt denne lommekniven? Kanskje det er for å kutte skattene...

Klikk på bildet for å forstørre.

KRF: Dette partiet blir satt i skyggen av de andre partienes fargerike valgeffekter. Partiet burde absolutt hatt mer farger for å bli lagt merke til.

Sendte en eske
Høyre og Arbeiderpartiet sendte oss store mengder med klær og effekter, henholdsvis i en stor eske og en vel så stor trillebag.

De andre partier var mer sparsommelige, og sendte oss T-skjorter og annet småtilbehør.

Hos Fremskrittspartiet fikk vi til svar at vi måtte kjøpe effektene selv. Men etter litt purring fikk vi likevel noen valgkampeffekter, som vi selv måtte hente på partikontoret.

570.000 roser
Det er enormt store mengder med valgeffekter som er blitt delt ut i valgkampen. Hør bare:

Ap har blant annet del ut hele 570.000 roser i valgkampen. Partiet har også banket på 260.000 dører.

Så mange roser har Ap delt ut i landet (per torsdag 10. september):

Østfold 23.780
Akershus 72.395
Oslo 116.440
Hedmark 22.900
Oppland 37.160
Buskerud 38.211
Vestfold 33.005
Telemark 18.290
Aust-Agder 9.125
Vest-Agder 12.180
Rogaland 29.115
Hordaland 40.200
Sogn og Fjordane 7.335
Møre og Romsdal 17.060
Sør-Trøndelag 50.820
Nord-Trøndelag 9.980
Nordland 10.470
Troms 9.937
Finnmark 7.640

Total 566.043

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.