RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vi testet Waterball

WATERBALL-timen gir kroppen en utfording, ved å kombinere vann og ball.
WATERBALL-timen gir kroppen en utfording, ved å kombinere vann og ball. Foto: Ida Klokk ( Side2 )
Sist oppdatert:
Denne uforutsigbare ballen styrker kjernemuskulaturen.

(SIDE2): Store fitnessballer, fylt med to til tre liter vann, er utgangspunkter for Waterball-treningen ved Elixia på Ringnes Park.

Waterball er en leken og utfordrende time, som utfordrer kjernemuskulaturen i kroppen.

Uforutsigbart
– Vann og ball er en morsom kombinasjon. Når man har vann i ballen, får den ulike tyngdepunkt. Du jobber blant annet med å riste ballen, og du arbeider også med å holde kroppen stabil, sier instruktør Ellen Moen, som er ansvarlig for gruppetimer ved Elixia, Ringnes Park.

I løpet av timen arbeider man både individuelt og i par.

– Dette er en annen type styrketrening. Det handler mest om stabilitetstrening. Men det er intensivt, og du blir andpusten. Det fine med Waterball er at det er moro også. Hvis man skal holde motivasjonen på topp, er det viktig at trening ikke blir for alvorlig, sier hun.

HVA: Waterball med fitnessballer fylt med vann.

Ballene fylles bare delvis opp med vann, mellom to og tre liter. Dette gjør at ballen blir uforutsigbar. Du kan variere vanskelighetsgraden etter hvordan du velger å utføre øvelsene, så timen passer for både nybegynnere og viderekomne.

Du må arbeide hardt for å holde kroppen stabil.

LES MER:Årets treningsnyheter

HVORFOR: Waterball er en leken styrketime hvor man jobber nye med kjernemuskulaturen, spesielt mage og rygg. Kjernemuskulaturen gir god holdning og balanse. Det fokuseres på myke dynamiske bevegelser. Det er utfordrende å jobbe med en ball, som lever sitt eget liv.

– Waterball er et bra tilskudd til annen type trening, fordi det er en helt annen type styrketrening. Også er det gøy! For meg er det det viktigste, sier Moen.

HVORDAN: Man prøver å holde balansen, løfte ballen og riste ballen. Du jobber mye med å riste ballen, samtidig som du holder den. Det kjennes i mage, rygg og skuldre.

Det er en stor ball, og vannet i ballen har masse plass å bevege seg på. Det skvulper rundt. Løfter du ballen over hodet, må du arbeide like mye med balansen, som med å holde ballen.

Det legges også vekt på at man skal slippe latteren løs, noe som lett skjer siden ballen er så uforutsigbar.

Mer fra Side2. no: Besøk forsiden

HVEM: Dette er en type trening som passer til alle. Imidlertid krever det en del i forhold til mage, rygg og skuldre. Så det er viktig å ikke ha noen skader. Men hvis du er skadefri passer det like godt for en jente på 20, til en mann på 40.

HVOR: Elixia, Ringnes Park.

DETTE SYNS SIDE2 OM TIMEN: Timen var både morsom og utfordrende på en gang. Man rullet rundt på ballene, hadde det moro samtidig som musklene fikk kjørt seg. Timen varer bare i 40 minutter, så man går ikke derfra og føler seg helt «pumpet». Man blir ikke veldig svett eller andpusten av denne treningsformen, likevel kjenner jeg det godt i kroppen dagen etter. Spesielt i armene og i magemusklene.

Dette en perfekt time for deg som ønsker et tilskudd til styrketreningen. Det passer også godt for deg som vil trene styrke, uten å bruke vekter. Kombiner gjerne timen med kardio før eller etter.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere