RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Shutterstock

Vi trenger fysisk berøring

Sist oppdatert:
- Massasje er sunt for psyken, sier hud- og kroppsterapeut.

(SIDE2:) Massasje kan hjelpe deg med å redusere innvendig stress.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Viktig med berøring

- En massasjebehandling er bra og sunt for psyken. Rett og slett fordi mennesker trenger fysisk berøring. Dette ser vi jo for eksempel med barn og hvor viktig det er med fysisk kontakt. Får de ikke dette fra de er små og mens de vokser opp vil dette påvirke utviklingen deres, sier Eirin Rogn til Side2.

Hun er utdannet hud- og kroppsterapeut og forklarer at en liten berøring kan gjøre mer enn vi kanskje er klar over.

- Du kjenner deg allerede bedre ved at noen bare tar på deg, eller for eksempel gir deg en klem. En massasje vil for eksempel ikke fjerne stress, men kan hjelpe oss og takle det bedre.

Eteriske oljer
Videre forteller Eirin at aromaterapi er spesielt bra for psyken. Dette er fordi man her bruker eteriske oljer som virker inn på både kroppen og det er en mer behagelig og rolig massasjeform.

- Mange opplever at massasje hjelper fysisk fordi det løsner opp i spente og ømme muskler i kroppen. Men samtidig vil dette øke blodsirkulasjonen vår som igjen vil øke lymfesirkulasjonen. Dermed øker utskillelsen av giftstoffer i kroppen, sier hun.

Eteriske oljer har også en virkning på vårt sinn og hver olje har sine egenskaper. Føler man seg bra innvendig vises dette også på utsiden.

- Dette kan få deg til å føle deg bedre og under en massasje kan man legge tanker som stresser deg og bare fokusere på seg selv. Du vil få senke de høye skuldrene samtidig så vil man kunne takle eventuelle negative tanker bedre etter en behandling, hevder Eirin.

Tre typer hovedmassasje
Videre forteller hud- og kroppsterapeuten at det er tre hovedformer for massasje. Dette er klassisk massasje, avslapningsmassasje og idrettsmassasje. Eirin forklarer at ved klassisk massasje har man fokus på oppløsning av stive muskler. Ved å myke opp disse påvirker man blod- og lymfesirkulasjonen som blant annet vil redusere stresshormoner.

Ved avslapningsmassasje snakker man for eksempel om aromamassasje og massasje med varme steiner.

- Her legges det vekt på avspenning der man bruker myke grep. Her skal du kunne slappe helt av og bare nyte massasjen, forteller eksperten.

Ved idrettsmassasje brukes de samme grepene som i klassiske massasje, men med fastere trykk og raskere rytme.

- Dette er en dypere og hardere massasje som skal myke opp friske eller tidligere skadede områder der det er ømme og spente muskler. Dette gjøres gjerne før eller etter man skal gjennom en fysisk prestasjon slik at man kan prestere bedre og maksimalt, sier Eirin.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Du fortjener det
Massasje er spesielt bra for dem som opplever mye stress, føler seg deprimert, eller sliter med hodepine og muskelspenninger. Terapeuten sier at alle burde unne seg en massasje i ny og ne. Man trenger nemlig å koble ut av og til, og ikke tenke på noe annet enn seg selv.

- For mange er massasjebehandlinger dyrt her i Norge. Du kan jo alltid få en venninne eller partner til å massere deg og det hjelper selvfølgelig at noen tar eller stryker på deg så fortsett med å massere hverandre, sier Eirin.

- Men siden du kjenner den personen som masserer deg bruker du kanskje energi på å prate om alt mulig rart og fokuset på deg blir borte. Da mister massasjen sin effekt, forklarer hun.

Eirin mener derfor at man vil føle seg mer avslappet hos en terapeut.

- Om du har muskelsmerter eller sliter med stress ville jeg anbefalt å gå til en som arbeider med dette profesjonelt, avslutter hud- og kroppsterapeuten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere