*Nettavisen* Nyheter.

Vi vurderer slankebøkene

Side2 vurderer noen av de ulike nye slankebøkene som prøver å hjelpe deg til en sunnere livsstil.

25.01.07 17:26

(SIDE2): Lav GI, GB-metoden eller den nye metoden for beregning av matens energiverdi?

Hvert år kommer det nye slankebøker på markedet som vil fortelle deg hvordan du skal leve bedre, få mer overskudd, hvordan maten virker i kroppen, hvorfor du ikke skal spise brød og hvorfor akkurat deres metode er den aller beste.

Vi gir deg her et utvalg av noen av de nyeste bøkene på markedet. Alle vil de at du skal oppnå din matchvekt og at du skal få mer energi og overskudd til livet, men på totalt ulike måter. Se forskjellen og vår vurdering av bøkene her.

Klikk på bildet for å forstørre.

FEDMEFAKTOR:

Forfatter Birger Svihus

Nøkkelen til mat og balanse - Den nye metoden for beregning av matens energiverdi.

Hva: Forfatter Birger Svihus sin bok «Fedmefaktor» er i korte hovedtrekk en bok om at du må balasere energiinntaket ditt slik at det er i balanse med behovet. Dette ved hjelp av fedmefaktoren som angir den maksimale mengden fett som kan sette seg på kroppen fra 100 g matvare.

Eksempel: Fedmefaktoren for fiskeboller er 5,7 mens fedmefaktoren for oppdrettslaks er 15,9. Fedmefaktoren for hvitvin med 10 prosent alkohol er 4,4 mens den for likør med 35 prosent alkohol er 24,8.

VURDERING: Her er det lite nytt, og den såkalte fedmefaktoren som skal være banebrytende er egentlig mer forvirrende enn oppklarende. Men man ser enkelt og klart akkurat hvor mye fett man legger på seg av en matvare. De ulke matvaretabellene gir også et nøyaktig bilde av hva som fins i en matvere.

Klikk på bildet for å forstørre.

SPIS SMART:

Forfatter Strid Lavoll-Nylenna

Mat for hjernen- sov bedre, forebygg demens, husk bedre, øk konsentrasjonen, forleng livet, bli smartere.

Hva: Denne boka tar for seg sammenhengen mellom det vi spiser og hvordan hjernen fungerer. Boka gir deg konkrete tips til hvordan du kan bruke maten som medisin.

Eksempel: For eksempel skal du ta tran og spise fet fisk for å bli snillere, skriver Astrid lavoll-Nylenna. Sammenhengen mellom fisk og voldelige tendenser viser nemlig at omega-3-fettsyrer som det er flust av i fisk reduserer aggresjonsnivået.

VURDERING: Denne boka er basert på en rekke studier som ikke alle er av det tyngste slaget. Her fins mange konkrete tips og boka er skrevet på en lettfattelig måte. Pluss for å skrive en bok som tar maten på alvor. Minus for at det kan være frustrerende for noen å få kost-tips de tror de kan bli friske av.

Klikk på bildet for å forstørre.

SLANK OG GLAD MED GB METODEN:

Forfatter Fiona Hunter og Susannah Blake.

Miks og match med GI-oppskrifter. Tusenvis av kombinasjoner.

Hva: Boken er en kokebok med 180 oppskrifter på sunne retter klassifisert med fargekoder etter hvilken næringsverdi de har.

Eksempel: Hvis du velger et rødt måltid bør du velge 1gul oppskrift og 2 eller 3 grønne oppskrifter etter GB (glykemisk belastning) metoden. Forfatterne mener alt som står i boken er basert på solid forskning.

VURDERING: Dette er mer en kokebok med oppskrifter som skal sikre deg et balansert kosthold. Funker bra som kokebok for her er det mange fristende og spennende oppskrifter å velge fra. Noen vel kompliserte.

Klikk på bildet for å forstørre.

SLANKEDAGBOKA:

Forfatter Åse Kringlebotn

Slankebok for menn.

Hva: Gjennom denne boka følger man Anders som er 47 år og er 186 centimeter høy. Han la på seg 25 kilo på tre år, og veide da 126 kilo. Boka forteller om hvordan han klarte å gå ned med tips fra forfatteren og ernæringsfysiologen Åse Kringlebotn.

Eksempel: Dette skriver ernæringsfysiologen på dag 11 da Anders veide 119,4 kilo og har spist loff: «Alt brød er sunt - også loff innimellom! Det norske finmelet har høyere næringsinnhold enn utenlandsk finmel.

VURDERING: For noen kan man kanskje få et par tips. men alle tipsene virker ganske opplagte og ikke spesielt mye nytt å hente her foruten at loff er sunt kanskje. Boka blir veldig subjektiv og ikke av interesse for så mange andre enn de som er i akkurat samme situasjon som Anders.

LES MER HELSE HER

Følg Side2 på mobilen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.