RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil advare mot brus

Sist oppdatert:
Nå er det ikke bare sigaretter vi skal advares mot. Ifølge en amerikansk forbrukerforening bør det finnes advarsler på brusflaskene også.

(SIDE2): Den amerikanske forbrukerforeningen Center for Science in Public Interest, mener brus har blitt en hverdagsdrikke, og vil derfor advare forbrukerne mot helsefarene. Grunnen er at brus kan føre til fedme, diabetes og dårlige tenner, melder nettstedet mozon.no.

Gutter er verstinger

Ifølge foreningen er det unge gutter som drikker mest brus.

- Brus var tidligere en festlig drikk som bare ble drukket ved spesielle anledninger. Nå har den blitt hverdagsdrikke, sier foreningens leder Michael Jacobson til Reuters, melder Mozon.

Foreningen vil at advarselen skal inneholde informasjon om sammenhengen mellom for mye sukker og helseproblemer.

Ikke bare brus som har skylden

Foreningen har derimot ikke den offentlige næringsmiddelkontrollen i ryggen. De mener man ikke bare kan gi brus skylden for fedmeproblemene, og at etikettene allerede viser brusens innhold.

Foreningen som vil innføre advarslene, mener myndighetene er for slappe:

- Myndighetene må gå ut hardere for å påvirke folk til å spise og drikke sunt, for å møte brusproduksjonens og hurtigmatindustriens aggressive press, sier foreningens leder.

Bedre merking

I Norge jobbes det med bedre merking av sukkerinnholdet i søte produkter. I dag behøver ikke matvareprodusentene å oppgi eksakt hvor mye sukker som er tilsatt produktet. Kraft Foods har allerede kommet med mer detaljert informasjon av både Freia og Maarud produktene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere