RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil bli størst i SAS

Sist oppdatert:
Flyselskapet Spanairs vekstplan skal gjøre selskapet til det største i SAS-konsernet.
Av Niels Ruben Ravnaas

Det spanske selskapet har fått godkjent en ekspansjonsplan som skal få selskapet til å vokse med 50 prosent innen 2010. For å få til dette skal antallet fraktede passasjerer nå opp til 15 millioner årlig, ifølge Jyllands-Posten.

For å oppnå målene lanserer flyselskapet nye ruter og håper på å binde seg fast i det tyske markedet, ifølge danske Børsen.

Skal stjele markedsandeler
- Målene som skal nås i perioden er å få 15 millioner passasjerer årlig, øke markedsandelen med fem prosent, fra 22 prosent til 27 prosent, og øke antallet fly til 80 fra de nåværende 64, sier Gonzalo Pascual, styreformann i Spanair.

Da planen ble lansert i juli opplyste Spanairs administrerende direktør, danske Lars Nygaard, at selskapet satser på å gjennomføre ekspansjonen uten å sette inntjeningen i fare.

- Denne satsningen skal gjøres profitabel. Vi har et omkostningsnivå som ligger på linje med EasyJets, og samtidig yter vi service i et segment som betaler en premie. Vi mener at kombinasjonen med et lavt omkostningsnivå og det faktum at vi yter service i et segment som betaler en premie kan gi lønnsomhet, forklarte Lars Nygaard til nyhetsbyrået Direkt.

Braathens størst
SAS Braathens er det største selskapet i SAS-konsernet, men i juli gikk Spanair forbi SAS Danmark og ble det nest største selskapet.

Med 5,5 millioner reisende var SAS Braathens det selskapet som fraktet mest passasjerer i løpet av årets syv første måneder. Spanair fraktet 4,758 millioner passasjerer og SAS Danmarks fraktet 4.776 millioner passasjerer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere