Vil du bruke musikken din? Glem det!

Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Underholdningsbransjen mener det er uhørt at kunder skal kunne bruke film og musikk de har kjøpt.

01.08.09 18:10

KOMMENTAR: Til tross for at musikkbransjen har gitt etter for massivt press mot sin strategi med kopibeskyttelse av musikk, så er ikke kampen om kopibeskyttelser (DRM) på noen måte over.

Nyhetsbyrået AP meldte nylig at de vil innføre DRM på sine nyheter, kopisperrer er i aller høyeste grade til stede på streamet musikk – og nesten alle av de få lovlige videotjenestene der du kan se TV-serier og filmer benytter seg av forskjellige former for DRM.

Vil åpne for å bryte kopisperrer
Men det ser ikke ut som om bransjen har lært av sine tidligere feil. I USA vurderes det nå å innføre et unntak fra den såkalte DMCA-loven (Digital Millennium Copyright Act) som gjør det ulovlig å bryte en kopibeskyttelse. Staten vurderer nemlig å gjøre det lovlig å omgå kopisperrer hvis tilbyderne skrur av sine servere, som er nødvendig for at kjøpt kopibeskyttet materiale skal fungere, melder Ars Technica.

Det har det siste året vært en lang rekke eksempler på nettbutikker for musikk og videoklipp som har bestemt seg for at de ikke lenger ønsker å drive med den typen salg, og har annonsert at serverne vil skrus av. Effekten er at alle som har kjøpt musikk og video ikke lenger kan bruke musikken.

Eller sagt på en annen måte: Fordi butikken du kjøpte en vare av legger ned, så slutter varen du kjøpte å fungere – og du får ingen erstatning.

Vil ikke tilby produkter som fungerer
Dette jobber nå en samlet underholdningsbransje i USA kraftig for at ikke skal skje. De kan ikke forstå hvordan kunder kan forvente at film og musikk de kjøper digitalt skal fungere i all overskuelig fremtid, og ikke bare fram til enkeltbutikker bestemmer seg for at det er stopp.

«We reject the view that copyright owners and their licensees are required to provide consumers with perpetual access to creative works,» skriver advokat Steven Metalitz i en uttalelse til Copyright Office, som jobber med saken. Han representerer det nærmeste en kommer en samlet underholdningsbransje, med gigantorganisasjonene RIAA og MPAA i ryggen, samt en rekke andre.

Han forsøker så å argumentere slagkraftig om hvorfor de ikke kan pålegges noe slik.

Sammenligner med fysiske produkter
«No other product or service providers are held to such lofty standards. No one expects computers or other electronics devices to work properly in perpetuity, and there is no reason that any particular mode of distributing copyrighted works should be required to do so», skriver han.

Han sammenligner altså elektronisk utstyr som har en tendens til å gå i stykker av normal slitasje med at butikker og rettighetshavere bruker en «kill switch» og rett og slett ubrukeliggjør ting kundene har kjøpt.

Om vi skal dra denne sammenligningen inn i verdenen som Metalitz refererer til, så vil det si at det må være helt greit at Mile installerer en liten mottaker i alle kjøleskap og oppvaskmaskiner de har laget, og hvis de føler for å selge nye kjøleskap og opptaksmaskiner, så gjør de de eksisterende produktene ubrukelige så nye må kjøpes.

Ingen ville ha akseptert en slik løsning.

Tror kundene vil tape på produkter som fungerer
Og det mest oppsiktsvekkende er at advokaten faktisk mener at kundene vil tape på at de fikk produkter som faktisk fungerte.

«To recognize the proposed exemption would surely discourage any content provider from entering the marketplace for online distribution... unless it was committed to do so... forever. This would not be good for consumers, who would find a marketplace with less innovation and fewer choices and options.»

Han/underholdningsbransjen mener altså at hvis kundene skal få produkter som fungerer, så vil nyvinningen forsvinn i markedet, og mange aktører vil bli stående utenfor.

Men ser vi på utvalget på iTunes før og etter at kopisperrene på musikk ble droppet, så har ikke det endret seg annet enn i positiv retning – samtidig som kundene får produkter som slutter å fungere når kundene selv ødelegger det, ikke når bransjen finner det for godt å ødelegge det.

At bransjen fortsatt er så fiendtlig innstilt overfor sine egne kunder er ganske bekymringsverdig.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.