RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil du vite hva du spiser?

(Thinkstock)
Sist oppdatert:
Se opp for skjulte saltbomber og sleipe omskrivninger.

(SIDE2): Innholdsfortegnelser bak på matvarer gir nyttig næringsinformasjon, men det er en fordel å skjønne hva som faktisk som står der og hva ordene betyr. Få en oversikt på hva næringsdeklarasjonen betyr.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Sjekk hovedingrediensen
Innholdsstoffene er listet opp slik at den ingrediensen det finnes mest av kommer først, og så listes de andre ingrediensene i synkende rekkefølge. Står for eksempel «sukker» som nummer èn er det mest av dette i produktet i forhold til øvrige ingredienser.

Næringsinnhold
I følge matavisen skal det alltid opplyses om energiinnhold på en matvare. Mangler noe av dette vitner det som en useriøs produsent. Protein, karbohydrat og fett er kjent for de fleste, og på mange produkter oppgis også mengden av kostfiber og natrium.

Proteiner er kroppens byggestener, mens karbohydrater omfatter stivelse, sukker og kostfiber. Glukose, fruktose, galaktose, sukrose, laktose, og maltose er ulike typer sukkerarter. Husk at det er forskjell på naturlig sukker og tilsatt sukker. Kostfiber kan omtales som et ufordøyelig karbohydrat som passerer nedover tarmen uten at kroppen tar det inn. Dermed gir ikke kostfiber energi. Mange opplever at kostfiber virker gunstig på mage- og tarmfunksjonen, og det kan redusere risikoen for ulike livsstilssykdommer.

Fett
Fett er bygd opp av ulike fettsyrer. Fettsyrer kan igjen deles inn i tre grupper: mettede-, enumettede-, og flerumettede fettsyrer.

Mettet fett er det mange kjenner som det «farlige» fettet. Det viser seg nemlig at inntaket av mettede fettsyrer øker mengden kolesterol i kroppen. Derimot kan inntaket av enumettede- og flerumettede fettsyrer ha motsatt gunstig effekt, ved å senke blodkolesterolet.

Som enkle huskeregler er det greit å vite at matvarer med høyt innhold av mettede fettsyrer har fast form ved romtemperatur. Mettet fett finner man hovedsaklig i animalsk fett fra kjøtt og melkeprodukter som smør, ost, fløte og rømme. Gode kilder til enumettede fettsyrer er planteoljer, myk margarin, avokado, kylling og nøtter. Flerumettede fettsyrer er blant annet omega-3 og omega-6. Dette finnes spesielt i linfrø- og rapsolje, tran og fet fisk.

Omskrivninger
«Vegetabilsk olje» kan bety at matvaren er laget av alt i fra sunn olivenolje til usunn palmeolje.

Ofte betyr «vegetabilsk olje» at oljen er av dårlig kvalitet og inneholder en god del mettet fett som ikke er bra for hjertet. Transfett finnes naturlig i melk og kjøtt, men det kan også lages kjemisk. Dette finner du blant annet i bakevarer, kjeks, formkaker, frityrstekt mat og pommes frites. I ingredienslisten kan det stå skrevet som «delvis herdet vegetabilsk fett.»

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Skjulte saltbomber
Når du kjøper ferdigmat, posesupper, ferdigblandet tacokrydder og så videre står det nødvendigvis ikke salt i ingredienslisten. Vanlig salt som de fleste er vant til kalles natriumklorid, men når det er snakk om saltinnholdet i maten er det egentlig natriuminnholdet man er interessert i fordi natrium trekker til seg vann.

Et stort flertall av nordmenn spiser for mye salt, og et økt saltinntak er direkte assosiert med høyere blodtrykk. Det er mange tilsetningsstoffer som inneholder dette som for eksempel «natriumkaseniat» og «mononatriumglutamat». Når natriuminnholdet i en matvare skal beregnes så tas alle kildene med i beregningen, ikke bare «vanlig» bordsalt som natriumklorid.

I grove trekk inneholder ikke en matvare for mye salt hvis den inneholder mellom 0,1 -0,5 g natrium per 100 gram matvare.

Øvrige ingredienser
Tenk litt over om surhetsregulerende middel, aroma, fortykningsmiddel og andre tilsetninger er noe du selv ville ha lagd middag av. Dette er neppe noe du finner hjemme i kjøkkenskapet, og det beste er dermed å velge produkter med færrest slike ordforklaringer.

Husk at vitaminer og mineraler også oppgis i næringsdeklarasjonen. Men disse er kun oppgitt dersom konsentrasjonen er så høy at den utgjør et betydelig bidrag i vårt kosthold. Det er derfor viktig å vite at matvarer kan inneholde vitaminer i mindre mengder selv om dette ikke er deklarert.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere