Vil endre navn på verdens største medieselskap

AOL-sjef Jonathan Miller har skrevet en e-post til sine ansatte hvor han har varslet at AOL-navnet muligens kan bli droppet fra morselskapet.

20.06.08 11:05

AOLs styreleder Jonathan F. Miller vil gjerne unngå forvirring rundt morselskapets virksomheter og online-virksomheten som AOL driver med.

Det skriver The Washington Times.

Han mener at navnelikheten i morselskapet AOL Time Warner forvirrer forbrukerne.

- Siden fusjonen tidlig i 2001, har de tre bokstavene AOL sluttet å stå for Internett og det potensialet det innebærer, og i stedet blitt en forkortelse for verdens største medieselskap. Etter hvert som AOL Time Warner, helt bevisst, har blitt kjent som "AOL", kommer all kritikk og kontroverser som involverer konsernet til å ramme vår forbruker-merkevare, skrev Miller i e-posten.

Ifølge analytikere er det overraskende at forespørselen, som er sendt AOL Time Warner-sjef Richard Parsons, kommer fra AOL. Time Warner-ledere har i lengre tid drevet lobbying for å droppe AOL-navnet som de har sett på som belastende for morselskapet. Dessuten var det AOL som i 2000/2001 faktisk kjøpte Time Warner, ikke omvendt, da børsverdiene på online-aksjer fortsatt var skyhøye. Det amerikanske kredittilsynet undersøker imidlertid nå endel store avtaler som AOL foretok i tidsrommet 2000-2002, skriver Washington Times.

Time Warner-sjef Richard Parsons har ikke villet foreta seg noe, for å hindre at en hardt presset AOL-virksomhet får det enda tyngre .

Bare fra april til juni i år har 846,000 online-abonnenter forsvunnet fra online-delen, men AOL sitter fortsatt med 25,3 millioner amerikanske abonnenter.

Miller viser i sin forespørsel konkret til avistitler som "AOL In Talks on Atlanta Sports Sales" og"'AOL to Sell Warner Music Unit In Three Pieces", som dreier seg om morselskapet, ikke AOL selv.

- Jeg mener det er på tide å få merkevaren vår tilbake, skriver Miller.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.