*Nettavisen* Nyheter.

Vil erobre motekvinnen

Butikkjeden Indiska legger om fokuset, og satser mer på moteklær enn noensinne.

(SIDE2): - Vi er et moteselskap, men har tidligere spesialisert oss mest på innredning. Indiska er mest kjent for innredning i Sverige. Nå vil vi minske fokuset på innredning, og satse mer på mote, forteller Sofia Ström i Indiska til Side2.

Bohemstil
Butikken Indiskas historie strekker seg over 100 år tilbake. Den ble stiftet i Stockholm 1901. Butikken hadde en enorm vekst på 60- og 70-tallet, i den sterke hippieperioden. I dag finnes det 82 butikker, fordelt på Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Den nye kolleksjonen heter «Bohemian Modern».

- Vi satser på en bohemstil for moteriktige kvinner, sier Ström.

Så legger hun til hva som er den røde tråden hos Indiska.

- Lag på lag, langt som på 70-tallet, men også kort som på 60-tallet. Korte kjoler og strømpebukser er en trend som vi kommer til å kjøre hardt på, smiler hun.

Ström er selv en Indiska-kvinne, og har ingen problemer med å fortelle hva som er helt typisk for Indiska-kvinnen.

- Hun er 20 til 45 år, i hvert fall mentalt. Hun liker nok å synes litt mer enn andre, og hun har sterke meninger.

Svenske motekjeder til Norge
Svenske kleskjeder satser stadig mer i Norge. Hennes & Mauritz er allerede godt etablert over hele verden, og i år fikk vi også Gina Tricot til Norge.

- Vi har jo en helt spesiell stil, jeg vil ikke utdype hvem som er våre største konkurrenter, men jeg vil vel si at vi vil konkurrere mot alle de andre motebutikkene, forteller Ström.

Innredning og klær henger sammen
Indiskas nye butikker vil nå satse 40 prosent på interiør, og hele 60 prosent på klær. Men Ström mener klær og innredning henger sammen.

- Ja, se bare på fargene. Sort og grått er en sterk motefarge i år, når det kommer til klær, men ikke minst når det kommer til interiør. Materialene er også i stor grad det samme. Alt skal være mer blankt nå.

Les mer om mote her:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.