*Nettavisen* Nyheter.

Vil forby deg å stå på bussen

Foto: Løchen, Per (Scanpix)

- Mange busselskaper spiller russisk rulett med passasjerenes liv og helse, mener Trygg Trafikk-sjef.

20.03.12 09:35

Fredag skrev Bergensavisen om lille Lukas (2) som fikk hjernerystelse etter at han falt da bussen bråbremset før han og moren hadde fått satt seg ned.

Mange lesere har engasjert seg i saken, og flere har stilt spørsmål ved sikkerheten på de nye bussene. Distriktsleder Arne Aase i Trygg Trafikk Hordaland sier til avisen at han vil forby bybusser i 80-sone.

- Om det skjer en ulykke eller en kraftig bråbrems med en bybuss på motorveien, kan det får store konsekvenser, sier han.

Opplevd farlige situasjoner på bussen? Kontakt Nettavisens journalist

- Russisk rulett
Også i Oslo og Akershus må passasjerer reise uten sikkerhetsbelte eller stå på bussen når den kjører på motorveien. Unni Knutli, som er distriktsleder for Trygg Trafikk i Akershus, mener busselskapene daglig setter sine kunder i livsfare.

- Bybusser bør ikke ferdes noen steder i over 80 kilometer i timen. Dette er en buss som er bygd for lavhastighet og har verken kjøreegenskapene eller oppbyggingen som en ordinær buss. Det bør heller ikke være lov til å benytte ståplassene på busser når de ferdes på motorveien. Det er jo litt rart at det er lov til å stå på busser som kjører på motorveien, samtidig som man kan få bot om man ikke bruker bilbelter der det er tilgjengelig, sier hun til Nettavisen.

Knutli mener det er et paradoks at sjansen for å bli utsatt for en bussulykke er høyere enn normalt, samtidig som sikkerheten om bord er dårligere.

- Busselskapene har sikkert sine budsjetter og regnskaper de må komme i mål med. Likevel mener vi i Trygg Trafikk at busser som kjører utenfor sentrum i ikke bør være bybusser, men busser med belter. Her spilles det russisk rulett med passasjerenes liv og helse. På lang sikt tror jeg det er dyrere å reparere enn å forebygge, sier hun og sikter til alvorlige ulykker.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ruter: - Sikker og behagelig kjørestil
Kommunikasjonsrådgiver Gro Feldberg Janborg i Ruter opplyser at selskapets bybusser og regionbusser er konstruert og registrert i tråd med EUs gjeldende regelverk.

- Det slår fast at bussenes høyeste tillatte hastighet er 80km/t uavhengig av hva slags vei bussen kjører på, og at det er tillatt med stående passasjerer. Regelverket påbyr ikke montering av setebelter i bybusser. Å reise med buss anses som et av de sikreste veitransportmidlene. Det europeiske sikkerhetsrådet uttaler at det er ti ganger sikrere per kilometer å reise med buss enn med personbil, sier hun.

Og sjåførene kjører til enhver tid trygt og sikkert?

- Sjåførene våre får opplæring i sikker og behagelig kjørestil, sier Feldberg Janborg.

Så det betyr at dere ikke har noen planer om å montere sikkerhetsbelter i bussene, med mindre det blir lovpålagt?

- Vi forholder oss til gjeldende regelverk, som skal ivareta sikkerheten. Kapasiteten på bussene reduseres dersom ståplassene ikke benyttes, sier hun.

Hva syns du? Er sikkerheten for passasjerer på bussen god nok? Si din mening under.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.