Norge skal spille en avgjørende EM-kvalifiseringskamp - og hva skjer? Ingen gratiskanaler får vise kampen, fotballpubene tyter over av folk og betalings-TV Canal+ går i svart.
Dette misliker konkurranseminister Rigmor Aasrud (Ap) sterkt.
- Jeg er helt enig med fotballgutta i at denne kampen burde gå på en gratiskanal. Det er rett og slett irriterende at den ikke gjør det, sier 51-åringen til Nettavisen.
- Viktigere enn konkurranse
Selv så hun «den elendige kampen» på Lørenskog.
- Hva vil du gjøre med dette?
- Denne kampen viser hvor viktig det er at vi får oppslutning om det forslaget kulturministeren har sendt på høring, som skal sikre at store nasjonale begivenheter sendes på gratis-TV, sier Aasrud - og går mot sine egne.
Les mer om høringsforslaget her.
- Jeg mener dette må gå foran konkurransen, selv om mitt eget fagorgan er skeptiske til forslaget fra Anniken Huitfeldt.
Lover å pushe på internt
- Jeg tror dessuten det er viktig for oppslutningen for hele idretten og finansieringen av den, det vil si hvordan man klarer å lokke til seg sponsorer, sier hun.
Aasrud lover at hun vil kjempe for en endring og pushe på internt i regjeringen.
- Det blir spennende å se hva som kommer frem på høringsrunden, sier hun.
Høringsfristen er satt til 24. september.
- Veldig synlig
- Canal+ klarte ikke å levere i går. Hva synes du om det?
- Det sier noe oss at det er viktig å ikke være avhengige av slike tjenester. Det er ille å ikke få se det du har betalt for å se. Det ble veldig synlig i går, sier hun.
Aasrud så Norge slå Island «live», men har ikke moderert sitt syn trass i at Norge trolig er ute av EM-dansen.
- Nei, selv om gårsdagen ble en skuffelse, handler dette om prinsipp!
Beklaget
En god stund før thrillerkampen mellom Norge og Danmark startet, brøt C Sports, som er hostingleverandøren til Canal+, sammen.
Konsekvensen var at mange av de som hadde betalt for å se den viktige EM-kvalifiseringskampen, gikk glipp av viktige minutter. Canal+ gikk ut på sine hjemmesider og beklaget de tekniske problemene.
Les også: Lover pengene tilbake
Kommunikasjonsrådgiver i GimCom, Lasse Gimnes, var ikke overrasket over nettkollapsen, men mener Canal+ burde ha vært bedre forberedt.