– Veldig mange barn vil kunne mestre helt fint rent teknisk å kjøre en elsparkesykkel. Men de mangler litt kunnskap om hvordan man skal oppføre seg i trafikken, forteller kommunikasjonsrådgiver Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk, til NRK.

Derfor ønsker de nå at det settes en aldersgrense på 12 år for å bruk av elektrisk sparkesykkel.

Les også: Drøyt 1 av 5 unge voksne har fyllekjørt med elsparkesykkel

Bakgrunnen for bekymringen er ulykkestall som Øst politidistrikt har rapportert fra Viken de siste dagene. Der har de opplevd minst syv ulykker på bare fire dager, hvor barn har blitt skadet.

Skadene som ofte går igjen er brudd og hodeskader, og skrubbsår hvor det er nødvendig å sy.

Fagansvarlig for trafikk- og sjøtjeneste Truls Andre Hjortnæs i Øst politidistrikt, bekrefter overfor NRK at de har sett en økning av ulykker med elektriske sparkesykler.

Hjortnæs ønsker at det skal bli opplæring i sparkesykkel i skolen, på lik linje med sykkelopplæringen i dag.

I tillegg til aldersgrense ønsker også Trygg Trafikk at elsparkesykler skal omklassifiseres fra sykkel til motorvogn.

Les også: Reagerer på nye elsparkesykkel-krav: – Trodde det var en skrivefeil