Gå til sidens hovedinnhold

Vil ha fortgang i tunnelbygging

Gjennomfartstrafikken på Manglerud skal ned under bakken, men når og hvordan er fortsatt ikke bestemt. Neste uke er det folkemøte om E6-tunnelen.

MANGLERUD: – Vi er godt fornøyd med at Manglerudtunnelen har gått fra å ikke være med på noen planer til et prioritert tiltak. Den skal gjennomføres, selv om tidspunktet ikke er bestemt, konkluderer Dag Bjerke, leder av Bryn Miljøforum.

Langvarig kamp

I 17 år har de kjempet for å få gjennomfartstrafikken på E6 mellom Teisen/Bryn og Abildsø under bakken.

– Nå er Manglerudprosjektet en del av Nasjonal Transportplan og Oslopakke 3, og vi er relativt trygge på at dette blir noe av. Vi vil likevel pushe på for å få fortgang, og det er et stort behov for å informere beboerne i området, sier Bjerke.

– Mange er frustrerte fordi ikke noe skjer, men det er viktig å ikke gi opp, sier Bjerke.

Bryn Miljøforum føler at de har fått gehør, men skulle gjerne sett at arbeidet gikk fortere.

– Planarbeidet starter nå og det må være et mål om en vedtatt reguleringsplan så snart som mulig. Dette vil gjøre at spaden kan stikkes i jorda i god tid før 2020 og med en gjennomføringstid av byggearbeidene kan vi ha en Manglerudtunnel ferdig før 2025. Derfor er det lokale engasjementet viktig i denne saken, sier Bjerke.

Les også: DEBATT: «Vil India få renset Ganges før det bygges Manglerudtunnnel?»

Folkemøte på skolen

Denne uken inviterte Bryn Miljøforum skoleelever og beboere til planverksted om Manglerudtunnelen, og torsdag 20. november klokken 18.30 inviterer de til folkemøte på Høyenhall skole.

Både sentrale og lokale politikere er invitert. I tillegg kommer sekretariatet for Oslopakke 3, Folkehelseinstituttet og Statens vegvesen. Fagfolkene vil fortelle om fakta i saken, ulike alternativer til tunnel og ikke minst fremdriften for prosjektet.

Det jobbes med ulike tunnel-alternativer. Bryn Miljøforum krysser fingre for den lengste varianten, fra Ulvensplitten til bomringen på Abildsø, men sier at situasjonen er aller verst på strekket Teisen/Brynstunnelen og Ryen.

– De som bor inntil veien lever i et konstant bråk og forurensningen er høy. Rundt ti tusen mennesker er berørt, sier Bjerke.

Han understreker at tunnelen først og fremst er et miljøtiltak.

Reklame

Nå kan du chatte med United-legender før storkamper