RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil ha mer penger til Oslo-reklame

Sist oppdatert:
Oslo bør markedsføres bedre i utlandet, mener Oslo Promotion, som vil ha reklamekroner fra kommunen. Nå bruker ikke Oslo Kommune en eneste krone på internasjonal markedsføring.

Stadig færre turister velger Oslo som reisemål for sine ferier. Før helgen kom Oslo Kommune med sin reiselivsplan for hvordan de skal trekke flere turister til hovedstaden.

I mai ble reklamebyrået Pran & Torgersen engasjert av kommunen for å hjelpe til med å lage reiselivsplanen for kommunen som skal være grunnlaget for markedsføringen av Oslo.

Stor og liten

Under mottoet "Oslo the little big city" skal Norges hovedstad bli bedre kjent internasjonalt. I Norge vil Oslo invitere til besøk i "den lille storbyen". Mens europeere skal fristes med at Oslo er en sjarmerende småby, skal japanerne lokkes til eksotiske Oslo. Byens nye reiselivsplan ble før helgen vedtatt av byrådet. Nå skal den videre til behandling i bystyret.

- Dette er ikke snakk om en omprofilering, men en tilpassing av markedsføringsbudskapet i noen grad, sier turistsjef Tor Sannerud i Oslo Promotion til Propaganda.

Men et nytt Oslo-varemerke og nytt markedsføringsfokus er ikke nok. Byens reiseliv vil at det skal brukes mer penger på Oslo-reklame. Oslo har langt mindre ressurser til markedsføring, og relativt sett langt mindre offentlig støtte, enn byer som København, Stockholm og til og med Göteborg, en by på Oslos størrelse.

- Man må ha vilje til å bruke ressurser på markedsføring. Vi er interessert i et spleiselag mellom reiselivsnæringen og kommunen, sier Sannerud.

Mindre enn Göteborg

Selv om kommunen bruker penger på drift av blant annet byens turistinformasjon, bruker ikke Oslo Kommune en krone på internasjonal markedsføring av den store lille byen, per i dag. Til sammenligning har Göteborg et budsjett på 150 millioner kroner og kommunen bidrar med 1/3. Oslo Promotion får mellom ti og tolv millioner kroner fra næringslivet som de bruker på å markedsføre byen, men altså ikke en krone fra kommunen.

- Vi skulle gjerne sett at kommunen bidro med litt, sier Sannerud.

Et annet problem for Oslo er at byen på langt nær er kjent nok i utlandet. I reiselivsplanen står det at analyser viser at Oslo har et svakt utgangspunkt i sin markedsføring gjennom en uklar profil.

- Vi synes rett og slett ikke bra nok, sier han til Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere