*Nettavisen* Nyheter.

Vil ha Nielsen-rapportering på norsk nettannonsering

Internett er den eneste større mediekanalen for merkevareannonsering som ikke registreres hos ACNielsen Reklame-Statistikk. Det kan det bli en endring på.

20.06.08 11:02

ACNielsen Reklame-Statistikk har siden slutten av 90-tallet forsøkt å få på plass en skikkelig oversikt over merkevareannonsering på Internett. På et tidspunkt hadde til og med analyseinstituttet en statistikk på plass, men den fungerte ikke blant annet fordi det ikke ble gitt skikkelige rapporter fra nettaktørene.

ACNielsen publiserer hver måned en oversikt over omsetningen i de store mediekanalene i Norge. Blant annet baserer oversikten seg på bruttopriser, noe som har utløst kritikk i mange år fordi man mener den da ikke blir troverdig. Medieaktører i ulike kanaler rabatterer ytterst ulikt, og det er nettopriser, det vil si den reelle omsetningen, som er det optimale styringsverktøyet.

En oversikt over netto-omsetning på nettet har den interaktive reklameorganisasjonen INMA og MBLs Nettforum i fellesskap greid å få på plass i år. Det innebærer at nettet er de eneste som rapporterer en oversikt over markedet med netto-tall. Det er Internett-aktørene selv som rapporterer inn tallene, noe som gjør at man må stole på at de ikke blåser opp omsetningstallene.

Men fortsatt er ikke nettet inne på annonseoversikten som de andre mediekanalene refererer til (i tillegg til barometeret som mediebyråene publiserer gjennom organisasjonen MiO).

Nå er det samtaler på gang mellom INMA og ACNielsen. Innledende møter har vært holdt, og markedssjef Geir Striger i ACNielsen Reklame-Statistikk vil ikke si noe mer om hva som blir diskutert, før de eventuelt har noe konkret informasjon å komme med.

INMAs Terje Gaupseth er mer åpen.

- Jeg mener ACNielsen Reklame-Statistikk er nødt til å komme på banen. De kan ikke ignorere nettet. Samtidig ønsker vi å være med i prosessen for å kvalitetssikre arbeidet, sier Gaupseth til Propaganda.

Han mener at hvis det blir en rapportering også på bruttotall på nettet, vil dokumentasjonen på reklamebruk i hans medium bli veldig bra, med mediebyråtall fra MiO, nettotall fra INMA/Nettforum og bruttotall fra ACNielsen.

- Med ACNielsen kan man være mye mer detaljert enn det vi greier. Blant annet vil det være mulig å dokumentere bredden av annonseformater og andre elementer ved nettannonsering, sier Gaupseth som ikke tør spå noen tidsramme.

- Ballen ligger vel egentlig hos ACNielsen. De skal komme med et mer konkret forslag på dette og har visstnok et liknende opplegg i England. Min erfaring med slike prosesser er at det uansett tar altfor lang tid, mener lederen av INMA.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.