RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil ha tiltak mot uerfarne piloter

(Thinkstock)
Sist oppdatert:
Norsk Flygerforbund ønsker å heve minstekravet for antall flytimer.

Flygerforbundet vurderer nå å be Luftfartstilsynet om å heve minimumsnivået på 250 flytimer for trafikkflygere som arbeider i norske eller norskregistrerte flyselskap, skriver Stavanger Aftenblad.

Bakgrunnen for kravet er arbeidsvilkårene som for tiden tilbys innleide piloter fra utlandet som skal jobbe i det voksende lavprisselskapet Norwegian.

- De fleste av leiefolkene er unge og uerfarne piloter med minimal flyerfaring, opplyser styreleder Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund.

Det er kun gyldig trafikkflygersertifikat med minimum 250 flytimer som kreves ved en ansettelse i Norwegian. Seleksjon gjennom for eksempel opptaksprøver er det slutt på, noe Flygerforbundet reagerer på, skriver avisa.

De ferske pilotene som hyres fra utlandet, er fra Norge og Danmark, men leies via vikarbyrå i Estland og Isle of Man. Forbundet reagerer på at de ikke får fast ansettelse, men isteden leies inn på halvårlige eller årlige arbeidskontrakter.

Tomas Hesthammer, flygesjef i Norwegian, reagerer sterkt på Norsk Flygerforbunds påstander.

Han presiserer i en pressemelding at selskapet har 40 innleide kontraktpiloter i Finland. Disse pilotene har en snittalder på ca 40 år og mellom 8 000 og 20 000 flytimer.

- Videre rekrutterer Norwegian nå nyutdannede piloter fra skandinaviske trafikkflygerskoler, et av de få flyselskaper i Europa der nyutdannede piloter har mulighet for å starte en pilotkarriere. Dette burde flygernes fagforeninger sette pris på, i stedet for å fremsette usannheter som ikke minst vil ramme pilotene selv.

- Alle som reiser med Norwegian kan føle seg trygge på at sikkerheten er vår viktigste prioritering. Vi har gjennom 10 år flydd nærmere 70 millioner passasjerer trygt rundt i hele Europa. Denne sikkerhetskulturen er rotfestet i selskapet og det er forstemmende når konkurrerende flyselskapers piloter indirekte forsøker å så tvil om dette, sier Hesthammer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere