*Nettavisen* Nyheter.

Vil ikke overlate kampen til Likestillingsombudet

Å overlate kampen mot kjønnsdiskriminerende reklame til Likestillingsombudet er et skudd i mørke, mener Elizabeth Hartman. - Det er en avsporing, sier hun.

20.06.08 11:04

Barne- og familieminister Laila Dåvøy ønsker å bekjempe sexpresset mot unge jenter i reklamen og vil flytte ansvaret for å håndheve forbudet fra Forbrukerombudet til Likestillingsombudet. Men faller ikke i god jord hos reklamebransjen.

Til NRK sier Elizabeth Hartman, daglig leder i reklamebyrået Siste Skrik AS og leder for Markedsføringsforeningen, at hun ikke liker Laila Dåvøys forslag. Hun tror at det å flytte ansvaret for å håndheve forbudet mot kjønnsdiskriminerende reklame, vil forverre sitasjonen.

- Jeg synes det er en avsporing. Vi trenger et sterkt ombud som skal uttale seg om reklame, og da er dette et skudd i mørke. I det øyeblikket det er Likestillingsombudet som uttaler seg, er jeg redd at oppfattelsen ikke vil bli tatt like alvorlig i enkelte sammenhenger, sier hun til NRK.

Ifølge NRK skal forslaget ut på høring og Dåvøy vil vurdere om det også er mulig å stramme opp lovteksten. Det vil ikke ha noen effekt, mener Trond Blindheim, forsker ved Institutt for markedsføring, NMH.

- Alle politikere er litt naive i den forstand at de er idealistiske og tror veldig sterkt på det de holder på med. Men det er nå en gang slik at markedskreftene og økonomien bestemmer samfunnet, og slik har det vært ganske lenge. Det vil nok bli mye støy rundt det, men jeg tror neppe det vil hjelpe, sier han til NRK.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.