RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

Vil nekte TV 2 å sende reklame under OL

Sist oppdatert:
På OLs åpningsdag ønsker SV å få igjennom et hastevedtak som skal nekte TV 2 å sende reklame under lekene i Sotsji.

Oslo (NTB/Nettavisen): Kanalen får lov å sende 12 minutter reklame i timen, noe som har gjort mange publikummere bekymret for at de skal gå glipp av store idrettsøyeblikk.

I tolvte time ønsker altså SU og moderpartiet SV at regjeringen skal forby reklame mens lekene pågår, melder NRK.

- Jeg har ikke vært klar over at det var åpnet for reklame under øvelsene før i det siste. Dessuten tror jeg aldri toget har gått før jeg står igjen på perrongen, sier SU-leder Andreas Halse, som ønsker at forbudet skal gjelde for alle store idrettsarrangement.

TV 2s kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy lar seg ikke begeistre om SVs initiativ.

- Jeg er først og fremst forundret over at partiet ikke har viktigere saker å konsentrere seg om. Dette blir en nokså sær diskusjon. Vi har planlagt OL veldig grundig, og vi har drillet våre folk når det gjelder plassering av reklameblokkene, sier han.

- Komplett useriøst
Utspillet til SU-lederen har allerede skapt en rekke reaksjoner på sosiale medier. Her følger et knippe av Twitter-meldingene som ble lagt ut tidlig fredag:

«Ingen elsker vel reklame, men ikke alle TV-kanaler kan ha en egen, direkte skatt som finansieringskilde,» tvitrer arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

«SV mener altså at staten NÅ, samme dag som det starter, skal gripe inn og forby TV2 å vise reklame under OL? Komplett useriøst,» skriver arbeidsministeren i en tidligere melding.

«SV bommer. Det er ikke TV2 de må gå etter, det er IOC,» skriver Twitter-bruker Morten Teinum

- OL tilbake på NRK
«Er mer og mer tilhenger av reklamefritt fjernsyn. Ja til OL tilbake på NRK. Dessuten med proffe kommentatorer,» skriver Trond Lundberg.

«SV kritisk til IOC og #OL, men vil forby reklamepauser under OL-sendingene for ikke å gå glipp av noe. Antar de ser etter korrupsjon,» skriver Hilde Opoku.

«Nesten litt useriøst SV. En naturlig skepsis er sunn, men #TV2 har en superproduksjon med sykkel. Selv med #reklame,» skriver Trond H.S. Johnsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere