Vil se på nye inntaksregler til videregående skole i Oslo

Oslo kommune setter ned et utvalg for å utrede alternative modeller til dagens inntaksordning for videregående skoler i Oslo. 

Oslo kommune setter ned et utvalg for å utrede alternative modeller til dagens inntaksordning for videregående skoler i Oslo.  Foto: Fredrik Hagen (NTB scanpix)

- Vi ser at dagens ordning med karakterbasert rangering av elevene, slår svært skjevt ut, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

28.01.19 16:33

Oslo kommune vil utrede alternative modeller til dagens karakteropptak for videregående skoler i Oslo.

Les også: DSI med Saida Begum: - Jeg så veldig mange som skulket

- Vi ser at dagens ordning med karakterbasert rangering av elevene, slår svært skjevt ut både for elever og skolene, sier byrådsleder Raymond Johansen i en pressemelding.

I dag avgjør dine karakterer hvilken skole du kommer inn på. Dette vil kommunen nå se nærmere på om er beste metode.

I fjor kom 63 prosent av elevene inn på sitt førstevalg til videregående skole i fjor, mens nær én av fem hadde så gode karakterer fra ungdomsskolen at de kunne velge skole helt fritt.

Les også: - Osloskolen gjør det best i landet, viser ny forskning

Fullføringsgrad: 90 til 55 prosent

Inntaksutvalget skal vurdere ulike modeller for inntak, for så å anbefale en modell som skal få flest mulige til å bestå videregående.

I dag er det store forskjeller mellom populære byskoler og en del skoler i ytre by der elevene har langt lavere gjennomsnittskarakterer.

- Andelen elever som fullfører det undervisningsåret de begynte på, varierer fra over 90 prosent til cirka 55 prosent, ifølge pressemeldingen.

Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV) skal følge opp inntaksutvalget, som leverer sin anbefaling om en knapt år. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)

- Skaper store forskjeller

- Kombinasjonen av karakterbasert inntak og stykkprisfinansiering gjør at noen skoler får en stor andel elever med behov for ekstra oppfølging uten at tilstrekkelige ressurser følger med, sier skolebyråd Inga Marte Thorkildsen.

- Dette skaper store forskjeller mellom skolene, og gir for lite mangfold i elevgruppen på den enkelte skolen, legger hun til.

I pressemeldingen står det ikke noe om ønskede prestasjoner hos elevene.

- Søgnen har bidratt sterkt til gode resultater

Etter en turbulent høst, måtte tidligere utdanningsdirektør i Oslo, Astrid Søgnen (67), slutte i sin stilling rett før jul.

Misnøyen mellom skolebyråd Inga Marte Thorkildsen og Utdanningsetaten som Søgnen ledet, var åpenbar.

- Astrid Søgnen har gjennom 18 år gjort en viktig jobb som utdanningsdirektør og bidratt sterkt til gode resultater i Osloskolen. Det er jeg takknemlig for, men det er en tid for alt. Både samfunnet og skolen er i endring og det er nå på tide med nye krefter i etaten, sa Raymond Johansen da.

Les også: Astrid Søgnen går av

Mål: Mer mangfold

Byrådet i Oslo ønsker seg nå en mer mangfoldig elevsammensetning ved alle de videregående skolene når det gjelder karakterer, levekår og kjønn.

Forsker Berit Lødding ved NIFU skal lede utvalget, som skal levere sin sluttrapport 15. januar 2020.

Medlemmene er sammensatt med deltakere fra interesseorganisasjoner (Utdanningsforbundet, Lektorlaget, Skolelederforbundet, yrkesopplæringsnemnda), forskermiljøer (SSB, ISF og NIFU) og medlemmer fra elevorganisasjonen, kommunalt foreldreutvalg og elevombud.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.