RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil slanke trettenåringer

Foto: Crestock
Sist oppdatert:
- Fortvilte foreldre ber om hjelp, sier Jeanette Roede.

(SIDE2): Overvekt er et økende problem i samfunnet vårt, også blant unge. Likevel vegrer mange seg for å adressere slankeråd til denne aldersgruppen. Grete Roede AS vil imidlertid forsøke seg når de nå starter kurs for 13-17 åringer.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Ikke vektfokus
Likevel vil det være noen forskjeller mellom de øvrige kursene som retter som mot voksne og dette som skal kurse ungdommer. Ernæringsfysiolog i Grete Roede AS, Kari Bugge, forklarer den viktigste:

- Det er spesielt én viktig forskjell mellom våre kurs som er rettet mot voksne og dette som retter seg mot tenåringer, og det er at de ikke skal veies på samme måte. De skal veies slik at vi kan se endringer, men de skal ikke nødvendigvis vite vekten selv. Vi ønsker ikke å ha et vektfokus på kurset, forteller hun til Side2.

Økt forespørsel fra foreldrene
Oppstarten i høst er et pilotprosjekt som først tilbys på utvalgte steder. Foretaket vil etter endte kurs vurdere om dette er et tilbud som videre skal tilbys flere steder i landet.

- Vi i Grete Roede får stadig flere henvendelser fra fortvilte foreldre som ikke vet hvor de kan få hjelp til å takle barnas vektproblemer, og nå ønsker vi å utvikle et tilbud tilpasset denne gruppen, sier direktør i selskapet, Jeanette Roede, til eget nettsted.

Foreldrene er med
Kari Bugge forteller at foreldrene også er med på kursene.

- Kurset er stort sett med foreldrene til stede, men det vil også være anledninger der foreldrene er ute av rommet slik at ungdommene kan snakke om ting de synes er vanskelig og som de kanskje ikke vil at foreldrene skal høre på.

Bugge understreker at dette kurset er ment for dem som selv har satt ord på at de er plaget av de ekstra kiloene. Det er ikke foreldrenes oppgave å fortelle barna at de veier for mye. I slike tilfeller må strategien være å legge til rette for et sunt kosthold og gjøre endringer for hele familien, mer i «det skjulte», men altså ikke påpeke at disse skjer på grunn av barnets vekt.

- Ved påmelding vil vi kartlegge dette for å forsikre oss om at tenåringen selv ønsker å gjøre noe med vekten sin, sier hun til Side2.

Ingen kaloritelling
På kursene skal det likevel ikke telles kalorier, og Bugge forklarer at fokuset skal ligge på sunne vaner i et langsiktig perspektiv.

- Vi vil snakke om viktigheten av et sunt kosthold og sunne vaner, men de skal ikke telle kalorier. Det blir heller foreldrenes oppgave å legge til rette for det daglige inntaket, og håpet er at foreldrene og barna kan få til et godt samarbeid seg imellom. Likevel er det avgjørende at tenåringen selv ønsker å gjøre noen endringer, og vi håper på å møte foreldre og barn som sammen ønsker å gjøre endringer og som i løpet av kurset vil forstå hva som kan endres til det bedre.

- Vi ønsker å fremme en forsiktig endring i vaner og kosthold, og det kan være mange årsaker til at tenåringer er overvektige. Det trenger ikke nødvendigvis være at noen gjøre store «feil», men kanskje det bare er noen justeringer som skal til, fortsetter hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tilpasses de unges hverdag
Ungdom opplever gjerne ofte situasjoner hvor det kan være vanskelig å opprettholde den sunne linje. Derfor tas klassiske problemstillinger opp på kursene.

- Vi fokuserer også på litt andre temaer på disse kursene, som er mer relatert til de unges hverdag. For eksempel hva man kan gjøre når man skal på kino og kanskje vanligvis ville kjøpt masse godteri. Litt ut i kurset tar vi også opp situasjoner som kan være vanskelige som eksempelvis bursdager, og diskuterer da hvilke «unnskyldninger» som kan være greie å bruke for å slippe for mange spørsmål. Vi prøver altså å sette det i sammenheng med hvordan de unge forholder seg til verden rundt seg, forklarer Bugge.

Kostholdstips til tenåringer
Helsedirektoratet har på sine nettsider utarbeidet en rekke retningslinjer for å sikre et godt kosthold i alle aldersgrupper. Til ungdom mellom 13 og 18 år anbefaler de følgende:

1. Spis frokost eller lag frokostmatpakke – gir energi og økt konsentrasjon til en lang skoledag.
2. Spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt om dagen, til sammen ca. 750 g.
3. Vann er tørstedrikk – begrens brusdrikkingen.
4. Magre melketyper som drikke til brødmat og på kornblandinger.
5. Spis regelmessige måltider – det gjør det lettere å holde seg unna småspising.

Kari Bugge har også noen generelle råd å gi, både til tenåringen selv og foreldrene.

- Som tenåringer er man fortsatt i en alder hvor man skal vokse og utvikle seg. Da er det ekstra viktig å tenke langsiktig og gjøre varige endringer – ikke gå på en diett for å gå fort ned i vekt. Fokuset skal ligge på å innarbeide gode vaner, og jeg tror ikke det å kutte ut hele matvaregrupper er veien å gå. Det er viktig å spise, og heller begrense inntak av godteri og snacks – selv om det ikke må bli for strengt. Det er også viktig å motivere dem til å være aktive, anbefaler hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere