*Nettavisen* Nyheter.

Vil spare deg for tusener

Nettjenesten Gaikai kan spare PC-spillere for tusenvis av kroner. Her ser du hvordan.

01.07.09 15:55

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (OnLive)

(Spill): Cloud computing. Nettskyen. For kort tid siden var dette meningsløse uttrykk, men på rekordtid representerer det hva mange mener er selve fremtiden for bruk av programvare på en datamaskin. Og spill.

I mars ble tjenesten OnLive presenterert under Games Developer Conferance 2009 (GDC) i San Fransisco. Teknologien skal gjøre det mulig å streame et hvilket som helst spill til TV-en din. I praksis ser du kun speilbildet av det som skjer på servere et helt annet sted enn der du befinner deg.

Med støtte fra spillselskap som Electronic Arts, Eidos, Epic Games, Take-Two og Ubisoft er det duket for suksess. Dersom teknolgien fungerer ...

Utfordrer i nettskyen

OnLive er ikke det eneste selskapet som ser fremtiden i nettskyen. Den relativt kjente spillutvikleren David Perry har et liknende prosjekt, kalt Gaikai. Gaikai ble demonstrert bak lukkede dører på GDC og spillmessen E3, men den frittalende Perry viser nå frem tjenesten i all sin enkelhet på sine nettsider.

Se hele demonstrasjonen av Gaikai her:
(Artikkelen fortsetter under bildet)

I videoen ser vi Perry starte spill som «World of Warcraft», «Spore» og «Mario Kart 64» fra sin hjemme-PC gjennom nettjenesten og spiller dem direkte i nettleseren. Han starter også det normalt tunge programmet Photoshop CS4, som er i gang oppsiktvekkende raskt.

- Gaikai lar deg spille hvilket som helst spill over nett i nettleseren din. I skyens tidsalder, når alle dine dokumenter, bilder, videoer og e-post er tilgjengelig online, virker det foreldet at du fremdeles trenger å installere gigabyte med spillfiler på en dyr PC med et enda dyrere grafikkort. Og selv da kan du bare spille fra den ene maskinen, skriver Perry på nettsiden.

Klikk på bildet for å forstørre.


Bildet over viser tankegangen bak Gaikai.

- Ingen konkurrent

Teknologien og tjenesten synes å være en konkurrent til OnLive, men David Perry ser det ikke på samme måte.

- Vi er ikke konkurrerende med andre streamingselskaper eller -teknologier. Vårt mål er veldig enkelt: Å fjerne all friksjonen mellom å høre om et spill og forsøke det, å redusere kostnaden ved spilling, å få antall spillere til å vokse, å øke utviklere og utgiveres inntekter og - aller viktigst - å gjøre spill tilgjengelig overalt, uttaler Perry.

På forsiden av Spillmagasinet finner du flere saker om spill.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.